Szabolcsi Miklós - Illés László (szerk.): „Jöjj el, szabadság!” Tanulmányok a magyar szocialista irodalom történetéből. II. - Irodalom - szocializmus 2. (Budapest, 1967)

Koczkás Sándor: Bálint György (1906-1943)

támadta azt. Maga is hirdeti, hogy a ,,felháborodás”-hoz „elvi alap kell, sőt bizonyos fokig elméleti alap”. „Nincs magas rendű felháborodás elmélet nélkül.”68 Az azonos kor valóságából merített élményeken túl a közös marxista szemlélet, a kialakuló szocialista magatartás is magyarázza azo­kat a feltűnő művészi megfeleléseket, amelyekkel a korszak néhány jelentős alkotójának műveiben találkozhatunk. Bálint írásaiban különben is szem­betűnő az asszociációk bizonyos visszatérő következetessége és eredendően szocialista töltése.69 Asszociációnak és motívumainak egy része érdekes módon érintkezik néhány kortársának valóság-ábrázolásával. Bizonyos termékeny, szellemi „hajszálcsövesség” kapcsolja össze például Bálintot József Attilával és Radnóti Miklóssal a rend és a szabadság fogalmának azonos tartalmi és indulatú használatában. A részletes elemzés, az alaposabb filológiai ellenőrzés az ilyen bensőséges összefüggéseknek többszörös vonu­latait derítheti majd fel. A nyíltabb, kézenfekvőbb példáknak is egész láncolatára utalhatunk azonban. így például Bálint Eső című prózája József Attila Esik című versének újszerű változata, amelyre különben a versből vett egysornyi mottó is utal.70 S nem nehéz a közös ihletésre ráismer­ni a József Attila-i Akácokhoz és a bálinti Az elmélet dicsérete soraiban. Mind­kettőben a forradalmi meggyőző munka, a tömegek öntudatosításának nehéz történelmi folyamata a „tárgy”, s mindkettőben hasonló jelképes­séggel elevenedik meg a „probléma”. „Törzs vagyok-e, vagy már csak torzsa?” — kérdezik József Attila „ákácai” s így jellemzik e „keserülő” „marxi munkát”: Recseg az ég odvas falunkba', csikorogva hordja halomba tört águnkat, csörög a lombja, — de meleg földet fogunk föld alatt.71 S rokon szimbolikával így ír minderről Bálint: „Az elmélet a nagy vi­gasztaló és útmutató egy szerencsétlen és zavaros gyakorlatú korban. Nem lehet elvenni vagy megsemmisíteni, és nem lehet elrontani vagy megvesztegetni..............Mert nem baj, hogy levágták a fa koronáját, amíg épségben és szigorúan áll helyén a törzs. Gyökerei mélyen fúródnak a földbe, melyet az aszfalt csak eltakar. Csendben és szívósan dolgozzák fel a föld erejét a szürke fatörzsek. Jövőre vagy két év múlva megint lesz águk, lombjuk, viráguk, gyümölcsük. Az egész csak idő kérdéseés az elméleté.”72 De ugyanígy felismerhető a szoros gondolati és indulati rokonság a Tréfás cikk az erkölcsökről című kis szatíra és Nagy Lajos Razzia című novel­lája között.73 Már távolabbi összefüggés kapcsolja össze a Tájképet és 68 Intelmek kezdő felháborodókhoz. = A toronyőr I. 690. 69 L. ehhez bővebben Ferenczi László említett tanulmányát. Kortárs, 1961. 6. sz. 926 — 30. 70 Eső (Líra). = A toronyőr I. 442—44. — Esik [a két azonos című vers közül az „Állok, lábamnál tócsa nő” kezdetű]. = József Attila Összes Müvei. [A továbbiakban: JAÖMj Bp. 1952. II. 9. — A mottóként idézett sor: „Esik, esik, hisz az a dolga”. 71 Akácokhoz. = JAÖM II. 16. 72 Az elmélet dicsérete. = A toronyőr I. 693—94. 73 Tréfás cikk az erkölcsökről. = Uo. I. 460—63. — Razzia. = Nagy Lajos Válogatott elbeszélések. Bp. (1956.) II. 5—11. 491

Next