Szabolcsi Miklós - Illés László (szerk.): „Jöjj el, szabadság!” Tanulmányok a magyar szocialista irodalom történetéből. II. - Irodalom - szocializmus 2. (Budapest, 1967)

Koczkás Sándor: Bálint György (1906-1943)

anyagot költészetté tud feldolgozni.”150 S néhány tömör mondatban e „hevítő intenzitás” tartalmát is megvilágítja Bálint: ma is találó és termé­kenyen maradandó összegezéssel. „Verseiben sok a leírás: tájak, állatok, tárgyak látszólag objektív szemlélete. De ez az objektivitás csak egészen látszólagos. Mert végeredményben minden táj és minden tárgy, amit ez a költő leír: szimbólum, mély lírai hangulatoknak, merész kép- és fogalom­társításoknak nyomasztóan erős, jelképes megelevenítése. Minden táj és tárgy él, szenved vagy forrong ezekben a versekben . . ,”151 Kritikáiban Bálint mindig „politikus” volt, mindig a lényeges eszmei problémákra, azok pontos interpretációjára figyelt. József Attilát előtte már más rangos kritikusok is felfedezték,152 de kiteljesedő szocialista köl­tészetét éppen ő ismerte fel. S ő követte legkövetkezetesebben, sőt „pro­pagálta” bonyolult, korántsem ellentmondás nélküli fejlődési útjain. Bálint akkor sem ítélte el, amikor sokan „elejtették”, zavaros „befelé forduló”-nak, az „országos pusztulás” kifejezőjének tartották. Értékelé­seiben nem a pillanatnyi irodalompolitikai helyzetet abszolutizálta, mint ez némely esetben Révai József „értékrendjében” is előfordult (pl. József Attila és Illyés Gyula egymáshoz „viszonyításában”,)153 hanem az alkotá­sok mélyebb, távlatosabb értelmét, igazságát emelte ki. Ezért folytatott a Nagyon fáj megjelenése után154 új — most a más irányú értetlenekkel szem­ben — polémiát. Kritikája elején rögtön a szocialista költészet értelmezé­sének vulgarizálói ellen fordult: „Gyanús az olyan költő, aki minden versében szabatosan és félreérthetetlenül döntögeti a tőkét és ha síránkoz­­hatnékja van, gyorsan leteszi a tollat és félrevonul. Az ilyen költőknek nem­csak művészi, hanem emberi és szocialista őszintesége is fölötte gyanús.”155 Bálint a „balos” fanyalgókkal szemben „védelmezi” a költőt: megint csak máig ható igazsággal. Elismeri, hogy József Attila nem ugyanolyan „baloldali költő” a harmincas évek közepén, mint az évtized elején volt. Szerinte azonban túlzás volna azt állítani, hogy „végképp eltávozott a tömegek ügyétől, a szocializmus gondolatától”. „Tekintsük egyszerűen 150 József Attila versei [A Medvetáncról]. = Uo. I. 407. 161 Uo. I. 408—09. 152 így például Tiszta szívvel című versének Ignotus értelmezésével történt publi­kációja alkalmával Gaál Gábor is reagál e „kor-tünet”-re. (Qaál Gábor: Válogatott írások. Bukarest 1964. I. 81 — 84.) — „Nincsen apám, se anyám” c. kötetéről többek között Németh László írt 1929-ben ráérző kritikát. Készülődés. Bp. 1941. I. 171 — 73. 153 Az 1940—41-ben publikált „nagy” Ady-tanulmányában „a forradalmak utáni magyar lírá”-ról Révai Illyés középpontba állításával beszél. József Attilát teljesen negligálja. („Illyés Gyuláék költészete realista költészet: ők már nevén nevezik a valóságot”, illetve a magyar líra reprezentatív jellegéről szólva megint csak Illyést említi egyedül Ady után. — Révai József: Válogatott irodalmi tanulmányok. 218., ill. 213.) — Az 1957 januárjában megjelent Ady nem alkuszik című cikkében viszont már önkritikusan József Attilát emeli a középpontba. De itt viszont az Illyés Gyulával akkoriban kialakult konfliktusokat abszolutizálva Illyést summásan csak a „polgári demokratikus” törekvések kifejezőjének ítéli. Illyés életművének lényeges szocialista vonásait teljesen semmibe veszi annak érdekében, hogy a magyar irodalomra „jel­lemző”, ún. „nagy ellentét-párok” konstrukcióját (Petőfi—Arany, Ady—Babits, József Attila—Illyés Gyula) teljessé tehesse. 154 József Attila: Nagyon fáj. = A toronyőr II. 39 — 42. 155 Uo. 40. 519

Next