Szabolcsi Miklós - Illés László (szerk.): Meghallói a Törvényeknek. Tanulmányok a magyar szocialista irodalom történetéből. III. - Irodalom - szocializmus 3. (Budapest, 1973)

Kovács Győző: Fábry Zoltán és az expresszionizmus

ségesnek bizonyult, nehogy bármilyen résziét kimaradjon. A borzalom elemzése ily módon a háború elleni gyűlölet részletes kifejtéséhez segítette hozzá”.® Természetesen mi most elsősorban az 1920-as években jelentkező, a forradalmak után, mintegy azok utórezgéseként felerősödő, erős szociális és szocialista tendenciá­val is áthatott expresszionizmusra irányítjuk a figyelmet.6 7 Azért, hogy minél plasz­tikusaidban álljon előttünk ez expresszionizmusnak (a szociális és szocialista tenden­ciákkal átitatott expresszionizmusnak), s annak nyomán Fábry Zoltán korai pálya­­szakaszának legszembetűnőbb vonása: a háborúellenesség. 2. Nem kortársaival szembeállítva mondjuk, hanem inkább Fábry Zoltán törekvé­seinek lényegére mutatva: Fábry Zoltánt az expresszionizmus a változni és változtatni programhoz, annak meghirdetéséhez és vállalásához segítette hozzá. E változás, illetve változtatás az új társadalmi és erkölcsi rend kialakítását tűzte ki céljául. Ennek érdekében, ennek szolgálatában alakította ki az új írói és emberi — elsősorban erkölcsi indítású — magatartást. Fábry Zoltán pályája éppenséggel azt igazolja: az író útját az expresszionizmus, az „izmus” éppenséggel nem térítette a dekadencia útjára, s nem is terelte holmi antirealista talajra.8 A csehszlovákiai magyar irodalom fejlődése és története az 1928-as években, Földes Sándor, Forbáth Imre, Győry Dezső lírája, Fábry Zoltán korai publicisztikája azt bizonyítják: az avantgardizmus, az expresszionizmus a szociális és szocialista valóság megtalálásához, megragadásához segítette őket.9 Nagyon tanulságos ily szem­pontból figyelembe venni Fábry Zoltánnak egyik, 1926-ból keletkezett írását, melyet Földes Sándor új könyveiről írt. Expresszionista és szociális igényű tendenciák, a realizmus első határozott jelei körvonalazódnak ebben az írásban, és — keverednek is. „Földes Sándor új könyvei nem versek ... Sem dráma, sem novella, de az egyforma lényeg: emberi írás mint tett, mint útmutató lendület ... A Földes-írások pedig a ma talajából hajtanak a jövőbe. Épp ez az erejük, értékük és igazságuk: a való talaj, 6 Mario de Micheli: Az avantgardizmus. 2. kiad. Bp. 1969. 121 — 125. — Az utóbbi idő­ben — önálló tanulmányokban és gyűjteményes kötetekben — előtérbe került az avant­gardizmus; gyorsan bővülő irodalma van. Bernáth Aurél, Bori Imre, Czine Mihály, Illés László, Kassák Lajos (Pán Imrével együtt), Király István, Koczogh Ákos, Komlós Ala­dár, Krammer Jenő, Lukács György, Micheli, Nagy Péter, Révai József, Szabolcsi Miklós, Szigeti József, Varga Rózsa, Zsilka Tibor, illetve Csanda Sándor, Turczel Lajos írásai­ra utalunk. 7 Czine Mihály hívja fel a figyelmet arra, hogy „a magyar kortársak expresszionizmusá­­ban az indulattal telített expresszionizmus talán a legszembetűnőbb”. Czine M.: A magyar avantgarde. Jelenkor, 1969. 4. sz. 325. 8 Analógiaként csupán felhívjuk a figyelmet Révai József utolsó József Attila-írására, amelynek egyik fejezete foglalkozik József Attila és az avantgarde kapcsolatával. = Válo­gatott irodalmi tanulmányok. 2. kiad. Bp. 1968. 334—338. 9 Ld. Csanda Sándor és Varga Rózsa tanulmányait Földes Sándorról (Első nemzedék), illetve Forbáth Imréről (ItK 1965. 2. sz.) — Botka Ferenc abban a bevezetőben, amelyet a Kassai Munkás c. dokumentumkötet elé írt, megjegyzi, hogy „Földes lírájának ez a koncepciója — ti. az Ember, emberközpontúság — közeli rokona, majdnem azt mondhat­nánk költői változata Fábry Zoltán publicisztikájának. A húszas évek közepén Fábry is az emberség, az Ember nevében üzent hadat a polgári társadalom sötét erőinek; művészi ideálját maga nevezi találóan »emberirodalomnak«.” Kassai Munkás. Bp. 1969. 93. 8* 115

Next