Szabolcsi Miklós - Illés László (szerk.): Meghallói a Törvényeknek. Tanulmányok a magyar szocialista irodalom történetéből. III. - Irodalom - szocializmus 3. (Budapest, 1973)

Varga Rózsa: A Magyar Nap c. napilap az antifasiszta népfrontpolitika szolgálatában

nem fordultunk a néphez, annak oka anyagi nehézségeinkben rejlik. De őszre ^Már­ciusi Front’ címen egy hetilap és röplapok kiadását tervezzük.”74 1937-ben a csehszlovákiai „Tátra” kiadó sorozatot tervezett a népi írók — Féja Géza, Veres Péter, Kovács Imre, Szabó Pál, Balogh Edgár — műveinek megjelente­tésére. Elsőnek — és egyben utolsónak — Féja Géza „Régi magyarság” című kötete jelent meg. Vass László a rá jellemző lelkesedéssel üdvözli a sorozatot és Féja köny­vét.75 A Márciusi Frontról írt cikkeiben azonban József Attila nyilatkozata után már a korábbinál kritikusabb hangnemre vált át. „A Márciusi Front ma még korántsem jelent egységes s tisztult világszemléleti tábort. Tagjai közt vannak karrieristák” — írja Erdélyi Solymosi Eszter vére c. verse kapcsán — s elítéli a költőt, de egyben a körülötte kialakult vita módszerét is. Cikke lényegében Révai Gondolat-beli írásának parafrázisa: „Antiszemitizmus és demokrácia kizárják egymást. De antiszemitizmus­­ellenesség önmagában, minden járulék nélkül még nem jelent demokratikus állás­­foglalást. Köztudomású, hogy vannak olyan fasizmusok is (pl. az olasz és egyes franciák), amelyek nem antiszemiták. Éppen ezért úgy véljük, hogy azok is gátolják a demokratikus kibontakozást, akik indokolatlanul völkisch kurucságot, vér és rögszagot, zsidó-ellenességet szimatolnak ott is, ahol nincsen. Sok gyakorlati pontban megegyező közös követelésekért az ösz­­szes demokratikus erőknek fegyverbarátságot kell kötni ,a francia népfront mintá­jára’, amint azt nagyon helyesen javasolta József Attila a Magyar Napnak adott nyilatkozatában.”76 S nyomatékül idézi Illyés Gyulának a népfrontos összefogás alapelvét klasszikusan kifejező, híressé vált epigrammáját: „Azt, hogy a nép fia vagy, igazolnod, sejh ma nem azzal kell, honnan jössz, — azzal ecsém: hova mész!”11 1937. október 3-án a Márciusi Front Makón nagygyűlést tartott. „A makói nagy­gyűlés a társadalom minden rétegének nagy érdeklődése mellett zajlott le. A kör­nyékről, s a messze Tiszántúlról küldöttségek jöttek, hogy hallgassák a szabadság szellemét hirdető írók megnyilatkozásait” számol be az eseményről a Magyar Nap.78 Március 15-e után ez volt az első kísérlet arra, hogy a Márciusi Front kitörjön a szellemi mozgalom kereteiből, s kapcsolatba lépjen a dolgozó tömegekkel is. Megszer­vezése kommunisták részvételével a népfrontpolitikai összefogás alapján történt.79 A nagygyűlés legaktívabb szervezője Érdéi Ferenc volt, aki a továbbiakban is a legkövetkezetesebben harcolt azért, hogy a Márciusi Frontból harcos politikai moz­galom legyen. A Magyar Nap-ban örömmel üdvözölték és ismertették ennek érdeké­ben a Válaszban megjelentetett cikkét.80 71 71 Uo. 75 [Vass László] (V L): Megjelent Féja Géza magyar irodalomtörténete. MNap, 1937. júl. 21; Vass László: Az ó-magyar arc. MNap, 1937. aug. 25. 76 Vass László: Vérvád és irodalom. MNap, 1937. aug. 21. 77 Uo. 78 A Márciusi Front kiáltványa a magyar demokráciáért — a makói nagygyűlés eredmé­nyei. MNap, 1937. okt. 1. 79 Erdei Ferenc levele Sárközi Györgyhöz. — Közli K- Nagy Magda: A Válasz. Bp. 1963. 327-328. 80 Politikai mozgalommá fejlődik a Márciusi Front. MNap, 1937. dec. 191. 333

Next