Szabolcsi Miklós - Illés László (szerk.): Meghallói a Törvényeknek. Tanulmányok a magyar szocialista irodalom történetéből. III. - Irodalom - szocializmus 3. (Budapest, 1973)

Jordáky Lajos: Korvin Sándor

nelmi szintre törekvő osztályok harcos eszménye. A mai közkeletű polgári humaniz­mus, mely visszamenőleg is pártatlanságot tételez, csak törmeléke a történelmileg átértékelt eszménynek, amellyel szemben többé-kevésbé élesen negatív beállított­ságú.”22 Új megismerések tisztult útján Szász János néhány évvel ezelőtt azt írta Korvin Sándorról, hogy válságos idő­ket jelentett számára „az egyre nehezebb feltételek közepette zajló harc, a fasiszta elnyomás előretörésének időszakában”, nem cselekvő részese többé a munkásosztály harcának s példának a Magam ellen című versét hozva fel, azt állapította meg, hogy „bármennyire is igyekszik őszintén és szenvedélyesen rámutatni az értelmiségi pro­letár helyzetére, lényegében mégis a harc és a nyomor nehézségeitől megriadt kis­polgár költőt tárja elénk”.23 Tudom, milyen körülmények között írta ezt Szász János s bizonyára fogalmazá­sával ő maga sem ért ma már egyet. Kegyetlen dolog gyávasággal vádolni a költőt, aki nem a harctól és a nyomortól fél, hanem rendkívüli körülmények között meg­­hasonlik önmagával. A meghasonlás oka azonban semmiesetre sem tisztára belső, a külvilágtól független lelki folyamat. És nem csak Korvinnál jelentkezik ebben az időben. Hogy csak egy-két példát említsek, elég André Gide meghasonlására utal­nom s azért éppen reá, mert mesterének és eszményképének vallotta nemcsak élete eddigi folyamán, hanem életének hátralevő éveiben is. De József Attila szenve­délyes önmagát és korát vádoló kiútkeresése is hatott rá mindvégig. Korvin meghasonlására még visszatérek, előbb azonban meg kell néznünk 1936-os és részben 1937-es irodalmi munkásságát, amelyről úgy érzem joggal mondhatjuk, hogy a szocialista realizmus útjára talált a költő. A Magam ellen ennek a rövid idő­szaknak talán a zárópontja s a gyakorlatban való kérdések és meghasonlás éveinek fordulópontja. : Verseiben — 1936 előtt — Korvin határozott hitet tett a szocializmus és a mun­kásosztály mellett. Azonban azt mondhatnánk, hogy a kollektív érzés dominál akkori­ban, az osztály tudata forrong és csapódik ki költészetében. Most, 1936-ban — rend­kívüli erejű minőségi változás jelentkezik verseiben. A Géptájakon bármennyire Kor­vin Sándor jellegzetességeit hordozza, néha József Attilára is emlékeztet. Nem után­zat, pillanatra sincs epigonizmusról szó, talán a lélek azonos rezdülése, ami József Attilánál még mélyebbről jön, mint Korvinnál. Az Ábránd egy városi udvaron, Vasár­nap délután, Az éj, vén szénhordó és a Magam ellen azonban az a Korvin, akivel még gondolattársításra sem gondolunk más költővel; a világ tükröződik most is benne, úgy ahogyan mindannyiunkban tükröződik, akik gondolataink mélységeiben vall­juk ugyanazt a világnézetet, de mégis úgy, ahogyan csak Korvin Sándorban tük­röződhet. A kollektív tudat itt már olyan egyéni tudatban szublimálódik, amelyet csak egy költő fejezhet ki úgy, ahogyan kifejezi s amely mégis az egész emberiségért küzdő osztály akaratának, hitének és vágyának a kifejezése. Milyen szép képek az Ábránd egy városi udvaron fájdalmas, már-már a tehetet­lenségtől erőtlenségbe fulladás és csüggesztő képei 22 A humanizmus kérdéséhez. Korunk, 1934. okt. 846—847. 23 Szász János: Előszó Korvin Sándor „Éber lélekkel” című verskötetéhez. Bukarest, 1952. 17. 372

Next