Szabolcsi Miklós - Illés László (szerk.): Tanulmányok a magyar szocialista irodalom történetéből - Irodalom - szocializmus 1. (Budapest, 1962)

Tamás Attila: Eszmélet (József Attila költői világképe)

telkeknek az a vidéke, mely korunkban a kapitalizmus forgalmával teszi értelmessé önnön sivár állapotát”.1 Leegyszerűsítenénk a mondat jelentését, ha csak azt a megállapítást olvasnánk ki második feléből, hogy a kapitalizmus magyarázza meg korunk­ban, miért vannak sivár külvárosi telkek, mi a sivárság oka. Igaz, József Attila elméleti írásaiban nem egyszer fogalmaz bonyolultan — de csak akkor, ha a mondanivaló maga is bonyolult. Itt is ebben kell látnunk az okot. Az ideabsztikus színezetű hegeli terminológia ezúttal is materialista lényegű gondolatot rejt. Értelmessé teszi önnön állapotát — azaz véletlenszerű, a lényegi összefüggések és törvények ismerete alapján meg nem érthető jelenségből szükségszerűvé, az összefüggések ismeretében megérthető jelen­séggé lesz. Ami korábban sajnálatos, és bár gyakori, mégis esetleges, perife­rikus jelenség volt, az most ember és külvilág viszonyát egyetemesen jel­lemző, központi szerephez jutó jelenséggé lesz. így az első pillanatban talán szélsőséges szubjektivitásként ható önjellemzés is más színt kap, hiszen a „sivárság” élménye iránti sajátos, (máskor talán valóban szélsőségesen szub­jektív) fogékonyság a kapitalizmus korában a valóság lényege iránti érzé­kenységet jelent. S megint előttünk áll a józsefattilai látásmód egyik fontos eleme: a világegészben „értelem”,2 rend van. „Van az égnek, a csillagoknak hangjuk?” — tette fel a kérdést évszá­zadokkal ezelőtt Kepler. „Igen, mondjuk mi — válaszol — mivel gondolatot adnak az embernek Isten dicséretéhez. így . . . feloldjuk az ég és a természet nyelvét, s hangjukat hangosabban hallatjuk . . .”3 — A középkor végének természettudósát is megragadta a világegész pontos megszerkesztettségének, kiszámítható törvények szerinti működésének látványa, s mint a legnagyob­bak általában, megérzi, hogy mindez a maga egészében is mond valamit az ember számára, csak „föl kell oldania a nyelvét”. De itt még eleve megszabta a szavak irányát a hittétel, s bár a világnézet teljessége és szilárdsága a ma emberét is meg tudja ragadni, a vallomás esetleges őszinteségének hitelét gyengíti a föltételezés: hátha csak a kutató önigazoló szándékából fakadt, nem pedig legbensőbb élményből. De bárhogyan történt is: korszakok válasz­tanak el tőle, s „az ég és természet”, a világ dolgainak és jelenségeinek nyel­vét újra meg kell oldani a huszadik század embere számára. Ennek a fel­adatnak a művészi megoldására vállalkozik József Attila. Nem önmaga, hanem egész osztálya nevében. Előbb idézett sorai úgy mutathatták, hogy számára a sivárság élmé­nye jelentette a külváros, a külvilág „szavát”. Mi azonban nem állhatunk meg itt. Mindazokat az érzéseket, melyeknek kifejezéséért köteteket írt, nem merítheti ki egyetlen szó, egyetlen rövid levélbeni utalás. „Ha te tud­nád, mi minden van e mögött a sor mögött!” — emeli föl figyelmeztetően az ujját József Attila az Elégia egyetlen, rövid mondatáról szólván. — Végig 1 Idézi Halász Gábor, Nyugat, 1938. 2 Ti. törvényei értelemmel fölfoghatók. Talán nem szükséges, hogy annál a költőnél, aki versben is leírta: „A való anyag teremtett minket”, részletesebben bizonygassuk, hogy a filozófiai materializmus alapján állt. 8 A Mysterium Cosmographicum első kiadásának ajánlásából — idézi Heisen­berg: A mai fizika világképe (Gondolatfüggelék 48—9.) 373

Next