Szabolcsi Miklós - Illés László (szerk.): Tanulmányok a magyar szocialista irodalom történetéből - Irodalom - szocializmus 1. (Budapest, 1962)

Király István: Az első magyar kommunista költő

amellyel a huszadik század nem egy lázadó költője, a fiatal Majakovszkij­tól a Nincsen apám sem anyám József Attilájáig, gyűrte le, s fordította a maga visszájára a lélek dúltságát, tiltakozó, kínzó fájdalmait. Hiszen „el­fújta a szél az ég alól a földet”, „bomlottan kongat a nap harangja”, „buk­fencezik a holt s nem kéri a bérét”, „részeg füstjét a kínnak” lehet érezni. Feje tetejére állt itt a világ, s a feltornyosuló borzalmakkal szemben a torz „hördülő fintor”, a hetyke, csavargós gúny biztosított, ha ellentmondásosan is, menedéket, bíráló fölényt. Ez a groteszkségében is tragikus, keserű, vágó irónia csap ki Romját korai háborúellenes verseiből. Ez jellemzi 1916 elején írt „újfajta katonadalait”, a Menetszázadot, az Eltűnteket s a méltán anto­lógia darabbá vált Sorozás c. vers szándékoltan naiv s szándékosan groteszk, megrázó sorait. Eleinte nem dobta még félre maradéktalanul Romját a szabályozó formát, a rímet és a ritmust, csak az iszonyat nőttén kuszálódtak mindjob­ban össze versei. A kozmikus életérzés, a világ meg-nem-szakadó egységének hirdetése nemcsak az Én felnagyítására s egy hitető, megejtő álszintézis, álharmónia megteremtésére volt nála hivatott: jelezte a felelősségérzés meg­nő vekedtét is. A „nincsen külön” révén beleivódott annak tudata, hogy eloldhatatlan egymástól az egyéni sors és a közösség. „Csak egy vagyok a sok közül”, „minden veszendő bennem éli sorsát” — vallotta Romját. Magára vett minden emberi szenvedést. S nem utolsósorban ez az érzés, a szorongó aggodalom az emberi jövőért tette zilálttá, görcsösen telítetté, olykor szinte már az érthetetlenségig fojtottá verseit. Nem az expresszio­nista divat, sokkalta inkább a türelmetlen lázas indulat hántott le róluk minden külső díszt, űzte a költőt önkéntes, szikár aszkézis felé. Az érzés volt előbb kész, az irodalmi irány csak keretet adott. Remény, keserű lemeztele­nített szavakra, szaggatott, kurta, felkiáltójeles mondatokra volt szüksége Romjátnak ahhoz, hogy elmondhassa fojtogató központi élményét: a kibír ­­hatatlanságot, a katasztrófaérzést. „Egyetlen épünk sincs már”, „száz nyavalyában hánytorog testünk”, „a föld egy rettentő ütés”, „égig sajlódik a téboly”, „ránk hegyomlik a kétségbeesés” — tért vissza konokul csökö­nyösen verseiben a riadt kiáltás: a lelkiismeret jajkiáltása a veszélyeztetett emberért. „Utálata a közönynek”, „tagadása a belenyugvásnak” — volt ez a költészet. „Ormán a nincsnek”, szembenézve a kor szörnyű nihiljével a megváltás útjait kereste Romját, „szabadulásért” változásért, jövőért kiál­tott. „Soha érőbb nem volt a tevőség” — írta 1917 végén. „Embermerőség: legszebb értelem” — vallotta eszményként. „Csak egyszer egybe minden tört zihálást” — sürgették a nyugtalan versek. A nem alkuvó, dacos humá­num, mint „makacs eredményt minden számvetésben”, követelte a változ­tató tettet. S együtt az érő idővel kiküzdötte, kiszenvedte magának Romját a forradalom hitét. Az „izmusok” hamis fölényével és tettetett erejével szemben megtalálta az igazi erőt. Az egzaltált expresszionista pátoszt más­fajta öntudat váltotta fel, azoké, kiket egyik versében így jellemzett a költő: mi „meghalunk, de utánunk a teljesség marad.” A forradalmárok öntudatá­hoz ért. 1917 végén elvált Romját útja a kispolgári avantgardista lázadókétól. A Nagy Októberi Szocialista Forradalom hatása alatt Révaival, Lengyel 149

Next