Szabolcsi Miklós - Illés László (szerk.): Tanulmányok a magyar szocialista irodalom történetéből - Irodalom - szocializmus 1. (Budapest, 1962)

Tamás Attila: Eszmélet (József Attila költői világképe)

egészet látó, észlelő ember is: a „hull le ránk” a fölismerés hirtelen ránk szakadó terhét is érzékelteti. A végtelenbe tágult képet József Attila itt nem zárja le szilárd záró­kővel. Az élmény nagyobb volt annál, hogy mindjárt úrrá lehetett volna rajta.5 De ellenpólusként már ott az ember, aki szembenéz vele, s a teljes, bénítóvá nehezült sötéttel a fényt, a tiszta látás-értés vágyát szögezi szembe. Megjelenik nagy tájverseinek jellegzetesen szép mozzanata: a magános, éber virrasztás. Láttuk tehát: József Attila tisztán, végig belátható, vagy elszórt fénypontoktól részekre tagolt tájain egyfajta szilárd rend elemei jelennek meg. Ennek a ténynek az igazi jelentőségét akkor értjük meg, ha figye­lembevesszük, mennyire fölbomlik a huszadik század polgári művészetében a rend, illetőleg mennyire formálisan marad csak fenn. Már az impresszio­nizmusban is szavak, színek hangulatában oldódik fel a külvilág képe, később majd rendezetlen, esetleges egymásmellettiségbe sorakoznak a rész­letek, s költészetben-festészetben egyaránt csak tisztán a szubjektív benső­ből kivetítődő képek jelennek meg valóságos művészi rendbe foglalva. Ady kuszán tekergő indákkal benőtt, süket köd-borította tájain éppoly kevéssé uralkodik valamilyen szilárd rend, mint Apollinaire montázs-szerűen elénk villanó képsoraiban. Mindez a maga módján szintén kifejezi a felbomló polgári világ egyre teljesebb külső-belső káoszát, de azokat az erőket, melyek egy új világrendért küzdenek, a valóság mélyén rejlő törvényszerűségeket ezen a módon nem lehet tükrözni. Ezért fordulnak a szocialista festők leg­nagyobbrészt olyan megkülönböztetett tisztelettel Cézanne festészete felé, ezért törekszik a formabontás korszaka után a szocialista J. R. Becher is arra, hogy szilárd rendet vigyen költészetébe. József Attila, aki az új, modern tárgyi világ és a tudományos ismeretek révén számunkra egyre táguló léte­zési tér egészével néz szembe, ebben a végtelen egészben akarja a rendet meglátni és megláttatni. Ehhez a szembenézéshez, ehhez a képépítéshez van szüksége különösen szilárd, elmozdíthatatlannak látszó pontokra, évmilliók terhét magukban hordó, megtörtén is súlyos, önnön árnyukat maguk alá temető rideg kövekre, melyek „úgy a helyükön vannak, mint még soha”. Abban a világban, abban a társadalomban, amelyben semmi nincs „a helyén”. VISSZATÉRŐ FORMAI ELEMEK Távol tar ágak szerkezetei tartják keecsel az üres levegőt. „. . . tar ágak . . .”, — reccsenő keménység hangzik a jelző mással­hangzóiból, egyetlen, kurta, mély magánhangzójából. És száraz, rideg a szó fogalmi jelentése is: egy keveset már az elmúlás, a halál sivárságából is tudatunk felszíne alá hoz. A második sorban hirtelen mégis kecsessé szeli­­clülnek, finomodnak ezek az ágak, és kezdetben fölidézett tartalmukból már 6 Lehetséges az is, hogy József Attila nem tekintette teljesen befejezettnek a költeményt. Erre utal esetleg a korábbi kiadások-adta cím (Vázlatok a Külvárosi éj-hez), illetve a kézirat cím-nélkülisége is. 378

Next