Szabolcsi Miklós (szerk.): József Attila: Cikkek, tanulmányok, vázlatok - József Attila összes művei 3. (Budapest, 1958)

IV. Tanulmánytervek

21—25. 1. (III. fejezet) : (3) Esztétikai töredék eleje. 26—31. 1. (IV. Fejezet) : (2) Esztétikai töredék V. végig. 32—61.1. (V., VI., VII., Vili., IX. Fejezet): (3) Esztétikai töredék 3. Ihlet és gondolat c. részétől végig. 61—63. 1. (X. Fejezet) : (4) Esztétikai töredék. A kiadvány fejezetcímeit nagyobbrészt Sándor Pál adta, elhagyva JA feljegyzéseinek fejezetcímeit. 3. Értékelése Az Esztétikai töredékek még nem álltak össze kész, egységes tanul­mánnyá. Egyes részeik kifejtései, bővebb vagy rövidítettebb fogalma­zásai korábbi tanulmányaiban található feljegyzéseknek (Irodalom és szocia­lizmus ; Az Istenek halnak, az ember él, Magyar Mű és Labanc Szemle, Ady-vízió stb.). Egymástól való függőségük, s általában JA esztétikájának rendszeres kutatása, még megoldandó feladat. Sándor Pál a Költészet és nemzet előszavában (3—6. 1.) igyek­szik általánosságban jellemezni a töredékeket. „Különös költészettan ez, de JA is különös költő volt : bonyolult és egyszerű, tudatos és ösztönös, mindenkihez s csak önmagához, vagy csak kevesekhez szóló egyszerre. Lírája, akárcsak élete, félelmetesen változatos . . . Ha élt valaha konstruk­tív, építő költő, JA az. Képtelen volt elviselni a szellemi tisztátlanságot, a tisztázatlan álláspontokat, fogalmakat: e munka... azt a nagytaka­rítást írja le, amit a költő a saját műhelyében végzett, hogy alkotó mun­kájának alapfogalmait önmaga előtt is, — de a világ számára is tisztázza.” Majd később : . ez a tanulmány, amely ha nehéz — azért nehéz, mert soha költő maga előtt még nem tisztázta így mestersége és világszemlélete legmélyebb összefüggéseit : járatlan, töretlen az üt, frissek a fogalmak még csülog rajtuk a költő verejtéke, aki művészetének olyan törvényei fogalmazza meg, amelyeket az örökkévalóságnak szánt”. A „Költészet és nemzet” megjelenése alkalmából írt néhány rövid ismertetés közül hadd emeljük ki Kósa János bírálatát (Jelenkor, 1941. szeptember 15.). Szerinte: az írást „a kétség és csodálat érzelmeivel bocsátja ki kezéből az olvasó. Nehéz lenne meghatározni pontos műfaját; JA bizonyára gúnyiratnak szánta egynémely mai filozófus ellen ... A régi skolasztika kedvelt módszerét alkalmazza az újhegelianizmussal szemben ; átveszi, sőt túlságba viszi a módszerét és szellemesen mutatja ki, hogy mily tökéletes zavart tudnak némely filozófusok az egyszerű fogalmak világában teremteni. De JA nem pamfletíró és nem akar holt gondolat­meneteket gúnyolni. Nemcsak híres versében, de itt is tanítani akarta nemzetét s kis tanulmánya vége felé hirtelen hangot vált. A gúny helyét az emelkedett tanítás foglalja el és hirtelen félretéve minden katedra­tudományt, a maga leikéből kezdi boncolgatni a nemzet és a'poézis mélysé­ges összefüggéseit.” Németh Andor (JA é. k., Csillag, 1948. április, 5. sz., 31. 1.) szerint: „JA egyik főtörekvése volt. . . összhangba hozni költészetét világ­­szemléletével, Sietve kifejezni a maga és mások számára költészetének világszemléleti igazolását. Hagyatékában tömérdek jegyzet maradt fenn — ugyanaz a töredékes gondolatmenet öt-hatféle kidolgozásban —, mikből megállapíthatjuk művészetbölcseletének kialakulóban volt körvonalait. Ez eszmélkedéseknek. . . bölcseleti, illetve művészetbölcseleti értéke vitat­ható, de mindenesetre érdekes világot vetnek arra, ahogy JA saját költői 29* 451

Next