Szabolcsi Miklós (szerk.): József Attila: Cikkek, tanulmányok, vázlatok - József Attila összes művei 3. (Budapest, 1958)

IV. Tanulmánytervek

113. lap, 12. sor: „hangosan kérdezem... 93. 113. lap, 16. sor: „árva gyermek vagyok én...”: 95. 114. lap, 14. sor: Stromfeld Aurél (1878—1927) 1919-ben a Tanács­köztársaság ideje alatt a magyar Vörös Hadsereg vezérkari főnöke. A Tanácsköztársaság megdöntése után részt vett a baloldali mozgalom­ban, 1926-tól az illegális kommunista mozgalom tagjaként egyik harcosa és vezetője az MSZDP balszárnyának. A róla szóló vers : 75. A cikkre hivatkozik Horváth Márton (A munkásosztály költője. Társadalmi Szemle, 1955. 4. sz. 136—7.1.). 25. Fiatalságunk és a népművészet. Megjelent a Szabadon c. folyó­irat 1932 januári számában (1—3. 1.) Közli a JA Mkl. is. (411—413. 1.). A cikkre a Széphalom 1932. január—márciusi száma (1—3. sz., 29.1.), a „Beküldött könyvek” rovatban a következő megjegyzéssel válaszolt: ,.Szabadon, II. évf. jan. — József Attila írja : »A proletárművészet ősét a népművészetben látja, hiszen a népművészet hagyományosan kollek­tív.« A népművészet sohasem fejezett ki osztályöntudatot, viszont a fiatal proletárköltők osztályöntudata még nem jelent életet, életlehetőséget oly értelemben, mint ahogy a népművészet azt jelentette. A proletárművészet és a népművészet egyformán »kollektiv« volna? Frázis ez, — úgy látszik, hogy a frázisoktól egyik irodalmi párt vagy generáció sem szabadulhat.” A kis megjegyzés aláírója: L. I. (Rákosszentmihály). A cikket a József Attila-irodalom általában mint a népies mozgalom­mal való határozott szakítást, annak elvszerű szigorú kritikáját értékeli, így Németh Andor (JA é. k. Csillag 1948. április, 5. sz. 29. 1.) „1932-ben.. „ nyilvánosan szakít a népiesekkel. ” Fövény Lászlóné (József Attila. 103—104. 1.) szerint : „A cikkben elhatárolja magát azoktól a csoportoktól is, melyek­nek balszárnyán mindaddig ő is helyet foglalt, amíg úgy látszott, hogy a helyes utat járják. (Bartha Miklós Társaság, Wesselényi Reform-klub stb.). A népiesek osztályfeletti általános fogalmai mögött már itt meglátja a fa­sizmus felé való elhajlás veszedelmét. Erre figyelmeztet, ezért határolja el útját errefelé is... Ha a cikk bizonyos mértékig egyoldalúan látja is a népi írók mozgalmát, csak a jobboldali veszedelmeket látva meg benne, mégis az egyetlen ez időből való világos figyelmeztetés az irodalom területén meg­nyilvánuló fasizmus veszélyeire.” Horváth Márton (A munkásosztály költője, Társadalmi Szemle 1955. 4. sz. 138—139. 1.) a cikk ismertetése után kiemeli : „Helyesen hangsúlyozza azt is, hogy a népművészet a proletár­művészetben folytatódik. Nem lényegtelen megállapítás ez olyan időben, amikor proletárművészet címén tobzódott Budapesten a minden kulturális múlttal és különösen a népművészettel szakítani akaró kispolgári anarchista proletkult.” Kis Ferenc (JA ritmikája II., Irodalomtörténeti Közlemények 1957. 1—2. sz., 84. 1.) annak bizonyítására idézi a cikket, hogy „a nemzeti ritmus a modern költő számára is rejt lehetőségeket, s mint hagyatéknak a proletárköltő a legjogosabb örököse. ..” Jegyzetek a cikkhez 115. lap, 23—28. sor: A csehszlovákiai magyar fiatalok SarWs-mozgalmá­­ról az egykorú sajtóban bő anyag található. Ismeretes, hogy a moz­galom, amely eredetileg falukutató, regöscserkész mozgalomból nőtt ki, fejlődése folyamán közel került a marxizmushoz, s végül legjobbjai a kommunista párt keretében folytatták munkájukat. (A mozgalom történetének legadatszerűbb összefoglalása máig 345

Next