Szabolcsi Miklós (szerk.): József Attila: Cikkek, tanulmányok, vázlatok - József Attila összes művei 3. (Budapest, 1958)

IV. Tanulmánytervek

JA a »Valóság«-ban megjelent cikkével kapcsolatban elsősorban éppen skolasztikus módszere folytán tette ki magát.” A cikk értelmezésére történt néhány kísérlet. Maga JA tér vissza a cikk néhány tételének értelmezésére Kapitalista tervgazdálkodás vagy marxista elmélet c. vitairatában. Németh Andor (JA: 115. 1.) szerint: „Nem mindig szerencsés prózastílusának elképesztő terméke ez; dialektikus akrobatika, amire Hegel vagy Fichte ilüette — még irályában is. .. .Mit akart Attila bebizonyítani? Azt, hogy a valóság szükségképpen azonos az eszmélettel, s az eszmélet azonos a valósággal, noha ellentmondanak egymásnak, de, csak dialektikusán, hogy aztán valamikor a szükséges antitézisekneli egy persze csak ideig-óráig tartó szintézisében egybeessenek az osztálynélküli társadalom erkölcsi valóságában — ezt akarja kifejteni? Alkalmasint.” Ugyanő, későbbi müvében (JA é. k„ Csillag 1948. április 5. sz. 30. 1.) igy vélekedik: „Tudákosan, logikai dedukciók segítségével megállapítja a tár­­sadalmasodott ember és a társadalmasított természet viszonyát.” Ismer­tetve a tanulmány elejének gondolatmenetét, Németh így folytatja: „Ezzel a dialektikusnak látszó gondolatjátékkal Attila feloldja az egyént a társadalmi folyamatban, de ugyanakkor meg is akarja tartani. . . Már abban, ahogy JA ebben a kis értekezésben a társadalmi összefüggéseknek bonyolult viszonylatait egymást kölcsönösen kondicionáló alany- és tárgy-, tárgy- és alanyviszonylatok képletévé karikázza ki, van valami beteges kényszerítettség. F morbid vonás még nyilvánvalóbbá válik a tanulmány második felében, ahol a freudizmus tanításától való telítettségnek hatása alatt, a forradalom és az idegbetegek viszonyával foglalkozik... A követ­kezőkben ... különbséget tesz valóságos forradalmár meg neurotikus között; de nyilvánvalóan saját helyzetére gondol, amikor azt írja: „a neurotikus gyógyítás nem egyéb, mint társadalmi alany és tárgy azonos­ságát megbontó élettörténetének mint társadalmi valóságnak a tudatba­­hozatala.” [Németh Andor pontatlanul idéz; ilyen mondat a cikk szöve­gében nem fordul elő.]- A tanulmány legrészletesebb értékelési és értelmezési kísérlete Sándor Páltól származik (Az igazi JA, Hajnal kiad. 6—12.1.) Szerinte is : „Kevéssé értett és éppen ezért vagy túlbecsült vagy agyoncsépelt tanulmányában, az »Egyéniség és valósága-ban sokkal inkább megtaláljuk magát a költőt, életsorsát, sőt az akkor még ismeretlen jövő rettentő árnyékát is, mint az egyénnek a társadalomhoz való viszonyának tisztázását.” Leszögezi, hogy „József Attila életének legfontosabb szakaszában komolyan, hittel és meg­győződéssel igyekezett dialektikus materialista lenni”, majd beszél arról, hogy nála elmélet és gyakorlat teljes egységben volt, evvel „elleneszegült a vulgarizmus diktálta szemléletnek, azoknak, akik az egyéneket, illetve egyéniségeket egyszerűen társadalmi termékeknek fogják fel, amivel abba a hibába esnek, hogy befejezett társadalmi ténynek látnak olyan társadalmi folyamatot, amelynek csupán a végbemenetelével szólhatnánk társadalmi tényről, vagyis akkor, amikor az egyén már meghalt, illetve megsemmisült; ám — teszi hozzá —- akkor is csak módjával. (Egyéniség és valóság). S ebben a liozzátevésben tiltakozás van nemcsak ama felfogás ellen, amely Krug professzor tollszárát is gazdasági okokból akarja levezetni, hanem az ellen a felfogás ellen is, amely viszont minden valóságot az emberi agy káprázatá­­nak deklarál, — főképpen pedig az ellen, hogy csak az egyik vagy a másik felfogás vagypedig e kettőnek a vegyülete lehetséges. A probléma — tudni-352

Next