Szabolcsi Miklós (szerk.): József Attila: Cikkek, tanulmányok, vázlatok - József Attila összes művei 3. (Budapest, 1958)

IV. Tanulmánytervek

zik : „Az ellentétesek minden rendszeréből először a másodikat vesszük észre és egyidejűleg az előbbit csak mint elmúltat ismerjük meg.” (L. Mo­dern kvtár. 1910. 9. 1.) A vázlattal Németh Andor (JA é. k. Csillag, 1948. június 7. sz., 17.1.) foglalkozott. Közli teljes szövegét, majd hozzáfűzi: „Mennyire jellemző mindjárt az, hogy Attila a disszonanciával magyarázza a konszonanc.iát!.. . Aztán: hogy a disszonanciát a hasonlattal azonosítja — mert a különböző dolgok hasonlítanak és csak hasonló dolgok különböznek. És egyáltalán : ahogy a tizenöt pont fölé biggyesztett cím keretében össze próbálja fogni, egységes szempont alá rendelni, összekovácsolni mindazt, ami problema­tikus a számára, létének és lényegének összeegyeztethetetlen ellentmon­dásait. Már mintha széteső éntudatát kísérelné meg összeabroncsozni. Mert ez a vázlat abból az időből való, amikor már csak lelki erejének és értelmi képességeinek végső megfeszítésével tudta csak magát egyensúlyban tartani”. A tanulmány legújabb, részletes értékelése és magyarázata Demény Jánostól származik. (Jegyzetek József Attila megíratlan Bartók-tanulmá­­nyának tervvázlatához. Sínek között, A KPMI. Vasúti Főosztálya Irodalmi körének lapja, III. 4. sz., 1957 december, 19-26. 1.) Kiemeljük a vázlat egyes, nehezebben megfejthető részeire vonatkozó megfejtési kísérleteit. A 2. pontról szólva Demény kifejti, hogy Bartók valóban az elfelejtett zenét, az eurázsiai pentaton örökséget, „a magyar, szlovák és román parasztok lenézett, művészi jelentőségében észrevétlenül maradt zenéjét, saját arab népzenegyűjtésének, később a jávai felvételekkel való megismerkedésének dallami, harmóniai és ritmikai tanulságait felhasználta... végeredményben az emberiség elfelejtett zenéjét ébresztette fel.” A 3. ponttal kapcsolatban, a kétféle disszonanciát a következő módon értelmezi Demény : „Ha a zenemű dallamból és kíséretből (akkordikus alátámasztásokból) áll, akkor a dallam feszültebb, kiszögellőbb, mozgalmasabb hangjait az adott hang­­rendszerben és helyzetben ,,disszonanciá”-nak nevezett akkord (több hang) támasztja alá, velük egyszerre szólal meg. Ez a dallam nyugvópontjain együtthangzó akkordban oldódik fel. Az ilyen disszonanciák és konszo­­nanciák függőleges irányban keletkeztek. Ha azonban két dallam fonódik egymásba, két önálló, sőt egyenrangú, egymásnak alá nem vetett dallam, akkor minden külön kíséret-szerkesztés nélkül is, csupán a két előrehaladó dallam „vízszintes” mozgásából disszonanciák és konszonanciák állnak elő.” A 4. pontot így érti Demény : „A disszonancia e második felvetésében JA a műalkotás alapjának vallja a disszonanciát; zenemű csak ez által lehetséges. Ugyanakkor utal a disszonancia viszonylagos vdltára is. A zene­történelem folyamán minden kor más hangközöket érzett disszonánsnak és konszonánsnak. ” A 6. ponttal kapcsolatban Demény leszögezi: „Ez a negye­dik visszatérés a disszonancia-problémához egyúttal energikus visszakanya­­rodás a tanulmány kiindulópontjához, a zeneértőkkel való vitához. Aki nem érti a disszonanciát, nem értheti a konszonanciát sem. Aki nem érti Bartókot, nem értheti a zenei hagyományt sem... De talán nem is annyira a zenei hallás korlátoltságát korholja... mint azokat az igazán jó hallással rendel­kező zeneértőket, akik csökönyösségükben nem akarják megváltoztatni a világról alkotott képüket...” Érdekesek Demény fejtegetései a 7. pontról: „Itt derül ki végre, hogy JA-nak Bartók : legbensőségesebb hazafias ügye, szívének-lelkének magyar problémája... Petőfi költeményével jellemzi Bartók hazaszeretetét, azt a magyarságot, amely „nem mondja senkinek, ki nem kiáltja”, hogy legkedvesebb a hazája. .. Nem ő volt az első, aki Petőfi és Bartók életművének bizonyos végső, elvi hasonlatosságára utalt, de ő volt az első magyar költő — és éppen a munkásosztály költője -— aki 457

Next