Szerdahelyi István - Juhász Ildikó (szerk.): Világirodalmi lexikon 15. Taa–tz (Budapest, 1993)

T - Tíutyunnik, Alla Mikolajivna - Tyutyunnik, Fegyir Hrihorovics - Tyutyunnik, Hrihir Mihajlovics - Tzara, Tristan

TZARA cu társaságában, 1912-ben adta ki a Sim­bolul c. folyóiratot. Itt jelentek meg első versei S. Samyro álnéven. 1914-ben mate­matika—filozófia szakra iratkozott be. 1915-ben az I. Vineával alapított Chemarea c. lapban kiadott verseit jegyezte először Tristan néven. Román nyelven írt verseit kötetben 1934-ben adták ki Bukarestben, franciául pedig 1965-ben Premiers poémes de Tristan Tzara ('Tristan Tzara első ver­sei') c. jelentek meg. Ezekben már fellelhe­tő a lázadásra való hajlama, szabad asszo­ciációs készsége, de főként J. Laforgue és Ch. Baudelaire hatása. O 1915 őszén a ka­tonai szolgálat elől Zürichbe emigrált, ahol beiratkozott a bölcsészkarra. Kapcsolatba került H. Rali német íróval, aki 1916-ban alapította a Cabaret Voltaire-1; s Tzara ha­marosan tevékeny tagja lett a H. Ball, E. Hennings, K. R. Huelsenbeck, H. Arp által képviselt modern művészeti csoportosulás­nak. A Cabaret Voltaire estjein román ver­seiből szavalt, néger dalokat adott elő. 1916. febr. 8-án, a Terasse nevű zürichi kávéházban H. Arp és K. R. Huelsenbeck társaságában „találta meg" a dada szót, egy papírvágó késsel a Larousse szótár ta­lálomra felütött lapján; s az új mozgalom felvette a dadaizmus nevet. Á dada szó nyomtatásban először a H. Ball által szer­kesztett Cabaret Voltaire c. háromnyelvű irodalmi és művészeti kiadványban jelent meg. A mozgalom elméleti alapjait többek között Tzara nevezetes kiáltványai alapoz­ták meg. Nemzetközi hírnévre tett szert botrányos nyilatkozataival, előadásaival. Ugyanakkor jelentős képzőművészeti elő­adásokat tartott a kubizmusról, az exp­resszionizmusról, a néger művészetről, melynek jelentőségét az elsők között hir­dette. O 1920 januárjában Párizsba költö­zött, ahol a Littérature-csoport tagjai, A. Breton, Ph. Soupaultl L. Aragon, G. Ribe­mont-Dessaignes, P. Eluard messiásként fo­gadták a hírhedt költőt. Párizsban még zajosabb dada-esteket rendezett. Ezek többségükben a nézők és a közvélemény felháborodását váltották ki. Párizsban ad­ták elő első színműveit, amelyek újszerű, modern színpadi technikát követeltek a le­csupaszított térben, s ahol az ide-oda moz­gó szereplők párbeszéde értelmetlen szöve­gekből állt. Közben összekülönbözött bará­taival, pl. A. Bretonnal, aki elvitatta tőle a dadaizmusban játszott szerepét. Tzara sza­kított vele, s a Littérature-csoporttal is. Ez­zel gyakorlatilag 1923-ra a dadaista mozga­lom felbomlott, 1925-ben vette felségül Stockholmban Greta Knutsent. A. Loos osztrák műépítész tervei alapján meghök­kentően modern stílusú villát építtetett a Montmartre-on, ahol költő-festő feleségé­vel együtt fogadták a kor neves íróit és képzőművészeit, főként a szürrealistákat. O 1923 és 1935 között írt versei és verspró­zái a szürrealizmus jegyében születtek. Eb­ben a korszakban életműve jelentős írások­kal gazdagodott, pl. a De nos oiseaux (ver­sek, 1923: Parancs J„ Madarainkról, részle­tek, AA úr az antifilozófus. Dadaista kiált­ványok és válogatott versek 1914—1936, 1992) és az Oú boivent les loups (versek, 1932: uő, Ahol a farkasok isznak, részletek, uo., 1992) c. kötetekben; e költői meditáci­ók középpontjában az emberiség jövője, az „új ember" megközelítése és megfogalma­zása állt. Űjra felvette a kapcsolatot Bre­tonnal és a szürrealistákkal, több írást kö­zölt a Révolution surréaliste c. folyóiratban. Aktív szerepet vállalt L. A ragon és R, Cail­lois mellett a Fenomenológiai Tanulmányok nevű csoportban, a Forradalmár írók és Művészek Társaságának a munkájában, ill. a spanyol ellenállási mozgalom támogatá­sában. A háború éveiben Dél-Franciao.­ban részt vett a francia ellenállásban, lapo­kat, folyóiratokat szerkesztett, 1942 1944 között egy Souillac nevű kisvárosban rejtő­zött. 1946-ban több hónapos utazást tett Közép- és Kelet-Európa országaiban, köz­tük Mo.-on is. 1947-ben kapta meg a fran­cia állampolgárságot, ekkor lépett be a Francia Kommunista Pártba. Ebben az év­ben tartotta nevezetes előadását a Sorbon­ne-on Le Surréalisme et l'aprés-gue.rre ('A szürrealizmus és a háború utáni időszak") c„ amelyet A. Breton néhány barátjával meg akart zavarni, de a kommunista rende­zők elvezették őket, 1956-ban, a forrada­lom kitörése előtt néhány nappal Mo.-on járt, s elismeréssel szólt a változásokról: „Szinte egy második magyarországi forra­dalomnak lehet tekinteni" — írta abban az interjúban, melyet a Les Lettres francaises c. kommunista irodalmi folyóirat nem kö­zölt, és amelyet a párizsi magyar sajtó- és dokumentációs iroda adott ki. A mo.-i 1956-ot követő politikai perek ellen azon­ban ő sem tiltakozott. Eletének utolsó éveit a Villon és Rabelais műveiben fellelhető anagrammák tanulmányozásának szentel­te. 1961-ben megkapta a nemzetközi Taor­mina-díjat. Afrikában több előadást tar­tott a néger művészetről. O Személyesen ismerte József Attilát (akiről több ízben írt és fordított verseiből is), Illyés Gyulát, Tar­dos Tibort és másokat. O Nemzetközi hír­nevét az 1916 elejétől tartott dada-esteken alapozta meg. K. R. Huelsenbeck, M. Iancu (volt iskolatársa) és Tzara együtt adták elő 1043

Next