Szerdahelyi István: Lukács György - Kortársaink (Budapest, 1988)

A hazatéréstől a világhírig

halk, kurta megjegyzés formájában — Lukács a magyarok kö­zül Arany Jánost és Móricz Zsigmondot sorolta. Egy hónappal később, 1946 januárjában írt Irodalom és demokrácia című tanulmányában viszont hirtelen programot változtatott, illetve eredeti koncepciójának megfelelő program­mal lépett fel. A tényből, hogy a magyar irodalomban nem a realisztikus stílusú nagyformáké volt eddig a vezető szerep, azt a következtetést vonta le, hogy a most kezdődő, demokra­tikus társadalmi fejlődésnek kell pótolnia ezt a mulasztást. „A demokrácia irodalma — írta — természetszerűleg a realizmus, »írjátok az igazat«: ez az axiómája minden demokratikus irodalomnak. Legyen a magyar nép demokratikus megújhodása a magyar irodalom megújhodása is: megteremtése annak a nagy realista korszaknak, mely különben oly gazdag és sok­színű irodalmunkból eddig hiányzott” (ID 68.). Az „írjátok az igazat!” közbevetés itt persze taktikus gondolati csúsztatás csupán, mert ugyanitt nem sokkal előbb Lukács már egyértel­műen leszögezte, a „nagy realizmus” nem azt jelenti, hogy akármilyen formában írják meg az igazat, hanem azt, hogy Balzac, Dickens és Tolsztoj módján. „Igyekezzünk minden félreértést kiküszöbölni — mondja —: amiről itt szó van, az a XIX. század specifikusan modem realizmusa (Balzac, Dickens, Tolsztoj)” (ID 55.). S ha e program nem lehetett folytatása az általa egyébként sem mindig hangoztatott Petőfi—Ady—József Attila-hagyománynak,277 Lukács nem riad vissza attól, hogy más nevekre hivatkozzék; „nem kell itt Petőfire, Adyra, József Attilára hivatkozni — írta. — A minden más tekintetben oly különböző Kölcseyt és Berzsenyit ez az állampolgári pátosz kapcsolja össze; ez ver hidat Zrínyi Miklós és Katona József közt stb., stb. Hogyha mi új, nagy realista irodalmat várunk az új magyar demokrácia íróitól: a nagy magyar hagyományok korszerű megújítását várjuk tőlük” (ID 68.). Kézenfekvő lenne itt arra gondolni, hogy e programváltozta-206

Next