Szerdahelyi István (szerk.): Világirodalmi lexikon 1. A–Cal (Budapest, 1970)

B - Bulgakov, Mihail Afanaszjevics

BULGA tanúskodnak. O Műve: Budilnik ('Éb­resztőóra', 1963). O Magyarul: 1 szatíra (n. n., Magyar Szó, 1963, 4.). Bulgakov, Mihail Afanaszjevics (Kijev, 1891. máj. 14.—Moszkva, 1940. márc. 10.): szovjet orosz író. Apja a kijevi hittudo­mányi akadémia professzora volt. 1916-ban orvosi diplomát szerzett, pár éves magánpraxis után azonban az írói pályát választotta. Vlagyikavkazban, ahol kez­detben élt, a helyi színház három fiatal­kori darabját mutatta be. 1921-ben költözött át Moszkvába. Riporter, a Gudok és más lapok munkatársa lett; lírai-szatirikus hangulatú tudósításai a forradalmi Moszkva színes forgatagát idézik. Azonosult az új társadalom leg­fontosabb célkitűzéseivel, de nem csat­lakozott egyetlen irodalmi csoporthoz sem, sajátos világlátásával mindvégig az útitárs írók közé tartozott. Másfél évtizedes irodalmi pályafutása (1925 — 1940) a fiatal szovjet irodalom hangvéte­létől némileg elütő, disszonáns művekkel indult: Belaja gvargyija (1925: Grigássy É., A fehér gárda. Színházi regény, 1968) c. polgárháborús regényében elsőkónt állította középpontba egy szubjektíve becsületes fehérgárdista család tragiku­mát. E regénnyel szinte egy időben látott napvilágot Gyjavoliada ('Sátániáda', 1925) c. elbeszéléskötete: a groteszk, fantasztikus történetek maró gúnnyal támadták az elmaradottságot, s a rosszul értelmezett forradalmiságot is. A kót mű együtt s az írói alapállás (látni a rossz­ban is a jót s a jóban is a rosszat) azt a látszatot keltette, hogy Bulgakov célja tisztára mosni a fehéreket s befeketíteni a szovjet rendszert. Mindez súlyos félre­értések forrása lett, a RAPP kritikusai támadni kezdték, s attól kezdve, hogy Turbinák, a regényből készült színmű fehórgárdista tisztjei a Művész Színház színpadán is megjelentek (Dnyi Tur­binih, 1926: Rab Zs., Fehér karácsony, József Attila Színház, 1964. dec. 19.; kézirat: SzJH), példátlan erejű ós hevességű kritikai össztűz zúdult reá, s nevéhez tartósan hozzátapadt a „belső emigráció" vádja. Zojkina kvartyira ('Zójácska lakása', 1926) e., a NEP-kor­szak közerkölcseit bemutató szatirikus vígjátékát a vulgarizáló kritika valóság­gal lesöpörte a színpadról, s ez történt a színházpolitika vaskalaposságát ós követ­kezetlenségeit parodizáló Bagrovij osztrov ('Lángvörös sziget', 1928) c. komédiájá­val is. A hiedelem, miszerint Bulgakov „osztályellenség", aki „rehabilitálja a múltat" és „diszkreditálja a jelent", előítéletté kövesedett. Jóllehet a Beg (1928: Hernádi L., Menekülés, 1959; kézirat: Szí) c., álomképekre épülő drá­májában a fehér emigráció morális csőd­jének rendkívül szuggesztív, bensőleg hiteles képét rajzolta meg (1958 után többször is elhangzott a magyar rádió műsorában), s Gorkij a művet ,,kiváló darabként" üdvözölte, Averbah, a RAPP főtitkára megakadályozta a bemutatót, s csak 1957-ben tűzhette műsorára a sztálingrádi Gorkij Színház. Bulgakov nem publikálhatott többé, a Művész Szín­ház segédrendezőjekónt működött (1930 — 1936), igen bonyolult, néha egyenesen tragikomikus szellemi feltételek között, amint erről a Tyeatralnij román c. önéletrajzi regényében is vall (Novij mir, 1965, 8.: Szöllősy K., A fehér gárda. Színházi regény, 1968). En­nek ellenére lázasan dolgozik új művein: 1932-ben megírja a nagy művész és az abszolutizmus egyenlőtlen párharcát bemutató Moliere-tragédiát (Moliére, a Művész Színház 1936-ban s összesen hétszer adta elő, 1966-ban újra műsorra tűzte a moszkvai Komszomol Színház), a költő és a hatalom konfliktusát kibontó — 1943-ban bemutatott — Puskin­tragédiát (Poszlednyije dnyi Puskina, 1935: Karig S., Puskin, Rádió és Tele­vízió Újság, 1964. dec. 11.), Cervantes remekének egyik mindmáig legjobb dra­matizált változatát (Don Quijote, 1938), s befejezi az élete fő művének tekinthető Masztyer i Margarita (1940; kiad.: Moszkva, folyóirat, 1966, 11. ós 1967, 1; Szöllősi K., A Mester és Margarita, 1969) c. szatirikus filozófiai regényt. E rendkívüli mű cselekménye három síkon játszódik. Az első a fantasztikus sík: egy Woland nevű mágus alakjában megjelenik Moszkvában a Sátán, elképesztő csodákat tesz, és az őrültekházába juttatja mind­azokat, akik találkoznak vele. A reális síkot éppen ezek az emberek képviselik, a korabeli szovjet valóság figurái, élesen szatirikus fényben, gogoli torzításban. A filozófiai sík Pontius Pilátus és Jézus, a hatalom és a jóság konfliktusának törté­nete, melyről regényt ír az őrültekházában a Mester (aki sok tekintetben Bulgakov önarcképének vonásait hordozza). A Mes­tert nosztalgikus szerelem fűzi a gyönyö­rű Margaritához, vágyaik beteljesülését azonban számos akadály gátolja, Marga­rita férjes asszony. A fantasztikus törté­net végén a szerelmesek lelkét Jézus pa­rancsára Woland az Örök Városba, Jeru­zsálembe viszi, hogy ott nyugodalmat lel­jenek. A sokszólamú, pszichológiai remek­léssel ós csillogó fantáziával megírt regény a groteszk, szimbolikus realizmus jelentős alkotása. O Az SZKP XXII. kongresz 1179

Next