Szerdahelyi István (szerk.): Világirodalmi lexikon 12. Rjab–Sez (Budapest, 1991)

S - satpadí - Satra Keng-Kam - Satrov, Mihail Filippovics - Satta, Salvatore

SATPA az Andzsó-családból', reg., 1931); Kane ('Pénz', elb., 1937); Migotona shübun ('Szép botrány', reg., 1947); Hatsubutai ('Első fel­lépés', elb., 1951); Godai no tami ('A nép öt nemzedéke', reg., 1970). O írod.: Mura­matsu S.: Miyoshi Y.: Satomi Ton ron (1955); Satomi Ton to Shirakabaha (1956). Viktor Krupa—Südy Zoltán satpadí: -+kannada irodalom satr; satr: az arab metrikában (—>arúd) a —> miszrá mellett a —>félsor terminusa; a bait felét jelenti. Az egységnek mind az időmér­ték, mind a rímek kialakításában jelentősé­ge van. O (~+arab irodalmi formák mastúr, radzsaz). Satra Keng—Kam {'Keng és Kam köny­ve'): khmer népmesegyűjtemény. Gyakori főszereplője Sobheatonsaj, a bíráskodó nyúl, a kisemberek barátja, aki ítéleteivel gyakran meghiúsítja a lelkiismeretlen hiva­talnokok igazságtalan döntéseit. A népme­sék jelentős részét a Buddhista Intézet munkatársai gyűjtötték össze, s hat kötet­ben, Pracsun Röung Preng Khmer c. adták ki. Néhányat francia és angol nyelvre is lefordítottak. O Magyarul: 35 mese (üve­ges F., Az istenfiú városa, anto., 1975). O írod.: Keng Vansak: Réflexions sur la litté­rature khmere (La Revue Fran9aise, 1968, 1.) Bögös László Satrov, Mihail Filippovics (írói név); Marsak (valódi név); (Moszkva, 1932. ápr. 3.—): orosz író. 1956-ban elvégezte a Moszkvai Bányamérnöki Főiskolát. Művei 1952 óta jelennek meg. Már első drámai alkotásai — Csisztije ruki ('Tiszta kezek', 1956) és Meszto v zsiznyi ('Helyűnk az élet­ben', 1957) — látni engedik Satrov művészi gondolkodásának természetét, a polgári erények útján való érvényesülés kifejezé­sét, s törekvését az aktuális problémák kor­hű nyelven való megfogalmazására. A Ny. Pogogyin-íéle dramaturgia folytatója. Drá­maíró munkásságának több évtizedét szen­telte Lenin alakjának: az Imenyem revolju­cii ('A forradalom nevében', 1958); Sesztoje ijulja 1964: Elbert «J., Július hatodika, 1965, kézirat: Sz. I; film: (1968, szovjet); Tridcatoje avguszta. Bolseviki (1968: Elbert J., Merénylet, József Attila Színház, 1970. okt. 25.) c. műveitől kezdve az 1980-as években született, a moszkvai Művész Színházban bemutatott, népszerűséget és sikert hozó darabokig: Gyiktatura szovesztyi (1986: Gálvölgyi Judit, A lelkiismeret dik­tatúrája, 1987); Bresztszkij mir (1987: S. Nyírő J., A breszti béke, Szovjet Irodalom, 1988, 9.); Dalse. . .dalse. . .dalse.. . (1988: Kovács Léna, Tovább.. .tovább.. .to­vább. . ., 1988). A kimagasló egyén sorsa érdekli a történelemben. Konfliktusokban, a „veszély perceiben" ábrázolja V. I. Le­nint, elvtársait és a szovjet-köztársaság megerősítéséért folytatott harc feszült pil­lanatait. Satrov történelmi-forradalmi té­májú műveire jellemző a jelentős mennyi­ségű dokumentumanyag felhasználása, a tényekre való építkezés. Leninről filmfor­gatókönyvet is írt (1968—1970; bem.: 1987). Munkásságát 1983-ban Állami díj]a\ jutalmazták. O Egyéb művei: Szinyije íco­nyi na krasznoj trave (dráma, 1979: Gálvöl­gyi Judit, Péntek I., Forradalmi etűd, Szovjet Irodalom, 1980, 4.; bem.: Égszín­kék lovak vörös füvön, Thália Színház, 1980); Tak pobegyim! ('így győzünk!', drá­ma, 1982); Fevral ('Február', reg., 1979, V. Loginovval); 18-ij god ('A 18-as év', színda­rabok, 1974); Izbrannije proizvegyenyija ('Válogatott művek', 1982). O írod.: J. Olhovics: A merénylet után. A moszkvai Művész Színház új Satrov-bemutatója (Szovjet Irodalom, 1983, 4.); Sugár A.: Mindent a nevén kell neveznünk (Mozgó Világ, 1986, 10.); E. Cerkover: A nagy té­ma. Interjú (Szovjet Irodalom, 1987, 11.); N. Sándor L.: A nagy kompromisszum (Él, 1988, 4.). Szigeti Szonya Satta [száttá], Salvatore (Nuoro, 1902. szept. 6.—Róma, 1975. márc. 19.): olasz író, jogász. A mantovai, padovai, genovai és római egyetemen tanított polgári jogot. Jogi munkái közül igen jelentős a polgári perrendtartáshoz írott kommentárja. De profundis ('A mélységből', 1948) c. írásá­ban a háborús évekre emlékezik vissza. Szépíróként a Soliloqui e colloqui di un giu­rista ('Egy jogász monológjai és beszélgeté­sei', 1968) c. naplókötetével debütált. Iga­zán ismert íróvá azonban csak halála után vált, amikor az Adelphi kiadó publikálta életének utolsó négy évében írott regényét II giorno del giudizio (1977: Peredi M., Az ítélet napja, 1985) címmel. A könyv egy nuorói jegyzőcsalád életét kíséri figyelem­mel 50 éven át, a 19. sz. utolsó évtizedeitől a 20. sz. első harmadának végéig. Satta a nemesi származású család életén át mutat­ja be a tradíciók feltartóztathatatlan kiha­lását, szeretett vidéke, Szardínia életét, hétköznapjainak nyomorát. O Az 1925-ben írt La veranda ('A veranda', 1. kiad. 1981) e. regény kéziratát véletlenül talál­ták meg egy irattartóban. Története egy észak-olaszo.-i szanatóriumban játszódik. 556

Next