Szerdahelyi István (szerk.): Világirodalmi lexikon 5. Im–Kamb (Budapest, 1977)

I (folytatás) - irodalom és zeneművészet

IRODALOM ÉS ZENEMŰVÉSZET kötete. Az egyenest zenének szánt függet­len versek sorát Bembo, Tasso, Quarini nyitja meg (16. sz.). Bartókról írt verset többek között: Illyés Gy., Juhász F., Nagy László, Simonyi I. A leggyakrabban megzenésített költők: Petrarca és Goethe. Következzék még kiegészítésül azoknak az íróknak a hatása, akik személyiségük­kel ihlettek zenére. Andersen: balett (Nedbal), szvit (Raasted). Ariosto: nyitány (Ferroni). Balassi B.: opera (Farkas Ö.J, szvit (Petrovics E.). Boccaccio: operett (Suppé). Byron: zenekari művek (A. Bush, Holbrooke,Janssens, Rossini). Casa­nova: operett (Benatzky), opera (Andreae). Cervantes: kantáta (VAdmirault), operett (J. Strauss). A. Ghénier: opera (Giordanó). Corneille: himnusz (Saint-Saens). Csoko­nai: vígopera (Kern A.), daljáték (Hor­váth M.). St. George: kantáta (W. Maler). Girodoux: kantáta (Liebermann). Goethe: kantáta (G. Raphael), szimfónia (H. Eisler), operett (Lehár). Gogol: szimfónia (P. Schenk, Glazunov, Ippolitov-Ivanov). Góldoni: intermezzók (E. Bossi), szvit (H. Wirth). Gryphius: kantáta (Suter­meister). Huxley: variációk (Sztravinszkij). Heath: kantáta (Holst). Hugó: himnusz (Saint-Saens). József Attilának hódol Szervánszky, Jókainak. Horváth D., Joyce­nak Berio, Kazinczynak. Mosonyi, Kleist­nek Wetz. Klopstock: tryptichon (H. Simon), kantáta (Krol). Korner: opera (A. Kaiser, Donaiidy, Weissheimer). Leo­pardi: kantáta (Mascagni). Madách: szimfónia (Kazacsay). Mallarmé: rögtön­zések (Bouléz). Mameli: opera (Leon­cavallo), himnusz (Novaro). Manzoni: Requiem (Verdi), gyászinduló (Ponchielli). Milton: opera (Spontini). Musset: szvit (Barraud). Oswald von Wolkenstein: ora­tórium (Bresgen). Petőfi: opera (Unger E.), szimfónia (Hubay). Petrarca: opera (Granados, Kienlen), nyitány (Járai). Racine: kantáta (Faúré, Genzmer). Ron­sard: kantáta (Mauduit), szvit (Milhaud). Hans Sachs: opera (Lortzing: Wagnernél is főalak). Strindberg: szimfónia (Rangst­röm). Tasso: szimfónia (Liszt), kantáta (Duyse). Vergilius: kantáta (Málipiero). Villon ragadta meg S. Dresden, Noelte, Membrée, Sehlbach operai képzeletét; szimfóniát W. Wallace, oratóriumot Kósa Gy., Barrault, balladákat Heiller szer­zett. Vörösmarty szimfóniát Járdányi írt, Whitman jegyében W. H. Bell, kantátát Holst. O Ami a két művészet stilushóú egymásra hatását illeti, az kölcsönös, és mindkettő egyaránt függ az általános korbeli tényezőktől. Egyébként korok, műfajok és egyének szerint hol „a költé­szet lesz engedelmes gyermeke a zenének" (Mozart), hol megfordítva (Gluck: „Ha komponálok, meg akarok feledkezni arról, hogy zenész vagyok!"), hol pedig a két szélsőség középúton találkozik (mint pl. Schumann dalaiban). O Metrikai tanul­mányok sűrűn vezetnek a zenei és költé­szeti ritmika közti közösségekre, kölcsö­nösségekre. Ezek fő elve: a költészeti fő­hangsúlyok többsége zenei ütemnek kerül az elejére. Hogy rövid szótaggal kisebb értékű hang, hosszú szótaggal nagyobb értékű hang olvad eggyé: az magától értetődik. (Csak utólagos zenésítésnél fordul elő prozódiai hiba.) Időmértékes versek zenéje általában szaporább rit­musú, hangsúlyos verseké inkább hajlik sima, egyszerű menetekre. Az ógörög zeneelméletből indult ki két kiváló német ritmustudós, R. Westphal a 19. sz. máso­dik felében és F. Saran a 19 — 20. sz. fordulója táján. Ennek előnye onnan származik, hogy az ógörög musziké közös­ségében poézis, ének és tánc egyesült. Az ógörög klasszikus időkből egyetlen zenei emlék maradt csak fenn, Pindarosz Apolló himnusza. Itt a vers metrumából önként következik a zenei páros (kettes tagoltságú) ütem. Meszomédész himnuszai már későiek, a római korból származnak. Bennük a vers metrumából simán követ­kezik a hármas tagoltságú zenei ütem. (Itt jegyezzük meg, hogy mind a görög, mind a középkori énekek metrikája, met­rikus megoldásai a vershez fűződnek, s így számos vitára adnak alkalmat modern átírás alkalmával.) Az Ősi liturgikus éne­kek birodalmát a zenei metrika két vég­lete határolja: 1. a prózaszövegű szavaló­én ekek szabadsága, 2. az ambróziánus himnuszok egyenletes (népies) menete. Ugyanezek a szélsőségek végigkísérik a teljes zenetörténetet; szabad metrikára ismert példa az operai recitativo (ennek felelhet meg a magyar paraszti dalok parlando-típusa), kötött metrikára az operai ária (ennek lehet megfelelője a magyar népdal táncra hajló, „tempó giusto" dallamvilága). A trubadúrok énekkultúrája alapozta meg a magasabb európai muzsika formai fejlődését. Ki­finomult tánczenénk első mintáinak a provánszi ballade ós estampie mondható. Pl. Vaqueiras (1200 k.) híres táncdalában, a Kalenda mayában nem nehéz felfedezni a hármas és kettes (refrén) metrum szaka­szos váltakozását. Hogy a reneszánsz költészet műfajai (strambotto, frottóla, villanella, chanson, rondeau stb.) egyúttal zenei műfajok is, az közhely a kultúra történetében. Itt is hasonló alkatú közös­ségek szabják meg a zenei szerkezetet, mint a trubadúrénekekben: ahol sor­ismétlés van a versben, ott frázis (mon­dat) ismétlődik a zenében. És viszont: 325

Next