Szilágyi Péter: József Attila időmértékes verselése (Budapest, 1971)

VIII. A gagliardák

dúló költészetéből egész sor példával illusztrálja Komlós Ala­dár.3 A pályakezdő József Attilára Ady lenyűgöző egyénisége ha­tott leginkább. Annál érdekesebb, hogy a jambusok és trocheu­­sok vegyítésével 1922 -1923-ban írott száznegyvenegy ver­sében mindössze négyszer kísérletezik. Ezek közül is kettőben — A világ megokolt utálata; El innen — következetesen váltogat jambust és troeheust, ami Ady tói idegen volt. Ady hatásának igazi ritmikai jelentősége a gagliardikus rit­musvariációk átvételében mutatkozik meg. Ez a ritmus, amely­nek alapeleme a kétszótagossal társult hármas, határozza meg Ady verselését. Számszerűleg: Ady 22 029 verssorából — a Margita élni akart leszámítva — az óriási többségükben gagliar­dikus kilencesek száma 7483, tehát harmada az ossz sornak. Ehhez hozzá kell még adnunk a csaknem kivétel nélkül három­kettőre szabott ötösöket (829), a zömükben erre hangolt tíze­seket (2586), valamint a sűrűn gaghardizált heteseket, nyolca­sokat és tizenegyeseket. József Attila meghallotta azt, ami Hor­váth János, Földessy Gyula és Babits figyelmét elkerülte. A gagliardikus ritmus, amely pedig Babitsnál vagy Kosztolányi­nál csak alkalmilag, esetlegesen csendül meg, József Attilánál már 1922-ben állandósul. Olyannyira, hogy nemcsak a konkrét Ady-hatásokat tükröző versekben bontakozik ki, nemcsak a szonettek tízeseiben, hanem egész sor olyan versében is, amely például Kosztolányi hatására vall. (A bánat; Nézem a lámpát; Parasztanyóka). A Kosztolányi-ízű sorokban is ott vibrál az Ady-ritmus: Egyformán / csöndes, // zajt sosem / okoz sovány / kezével // lassan / elmotoz ( Parasztanyóka ) A régi költészetünkben oly gyakori hangsúlyos felező tízes, amelynek változatos, ötöstől tizenegyesig terjedő ritmuskombi­nációit a Kiss József-i kezdeményezés után Ady hangolta jambusra, Ady után egyedül József Attilánál éli reneszánszát, végigkísérve költészetének egészét, egészen a tragikus záró­akkordokig (Karóval jöttél; íme, liát megleltem hazámat). Erősen hatott rá a Nyugat polgári szárnya is. Ennek a hatásnak szintén megvan a maga félreismerhetetlen ritmikai vetülete. Első két költői évének száznegyvenegy verse közül 3 Komlós Aladár: A magyar költészet Petőfitől Adyig. Bp. 1969. 366. 252

Next