Szilágyi Péter: József Attila időmértékes verselése (Budapest, 1971)

VIII. A gagliardák

mert. A kozmosz énekében artisztikai szempontból kifogástala­nul eleget tesz a követelményeknek, de a kétszáztíz soros keret kitöltését nem bírta művészi erővel. A szonettekkel párhuzamosan a klasszikus verselés iránt is tevékenyen érdeklődik. Tíz verséhez, tehát meglepően sok­hoz választ óklasszikai metrumot. (Babits a maga első kötetében mindössze kettőhöz, Tóth Árpád a Hajnali szerenádban egy­hez sem. (Amellett nem is éri be a szokványos, költészetünkben már kiművelt strófaszerkezetekkel. Petőfihez és Juhász Gyulá­hoz írott ódáját a kötelezőnek érzett alkajoszira hangolta, a kedveséhez írottat pedig aszklepiadészire. Két verset ír szap­­phóiban, ezek jelentéktelen ujjgyakorlatok. A másik ötben azonban nehezebb artisztikai feladatra vállalkozik. Két verset is írt choriambusokban, ami egyedülálló jelenség költészetünkben. A choriambus még az óklasszikai költészet­ben sem volt versalkotó mérték. Csak alkalmilag csendült fel, élénkítő funkcióval. A Csókkérés tavasszalbsm egy-egy choriam­bus alkot egy-egy sort, amelyeket daktilikus sorok gyorsítanak, közbeékelten. A Várakozás tizenhat szótagos sorai négy-négy choriambusból állanak. Hasonlóan bravúros vállalkozás a Részeg a síneken és a Leány kérő ének című szonettje. Az első úgyneve­zett nagy alkajoszi sorokból, a második pedig az ugyancsak ritka tiszta daktilikus sorokból áll. Ugyanakkor a szonett hagyo­mányos formai követelményeinek is maradéktalanul eleget tesz a két vers. Az aszklepiadészi strófa egyik ritka variánsával találkozunk a Harc a békességért című versben. Az első két sor aszklepia­dészi, a harmadik phretraceus, a negyedik pedig az úgyneve­zett kis alkajoszi. Az óklasszikai mértéket is felelősségteljesen kezeli. Lényegesen kevesebb licenciát enged magának, mint kortársai, beleértve Babitsot és Kosztolányit is. Sokoldalú érdeklődésére vall, hogy a huszadik században már nagyon is ritka trocheusokban jó néhány verset ír. Itt is megfigyelhetjük, hogy érdeklődése kiterjedt a múlt század ver­selésére is, amelynek elemzésével a filológia máig adósunk. Költészetünkben a trochaikus mértékek virágkora a múlt század derekáig tartott, József Attilának is oda kellett visszanyúlnia négy 1922-es trochaikus versének ritmusáért. A négy versben több Vörösmarty-reminiszcenciára bukkanunk. A Boros kese­rűség . . nekikeserülve most, rajt’, igyunk egy huzamost” sorában a Fóti dal cseng vissza: „Rajta társak, hát igyunk egy Húzamost, Bú, szerelmek, házigondok Félre most:” Ugyanúgy 254

Next