Szilágyi Péter: József Attila időmértékes verselése (Budapest, 1971)

I. A jambikus versek

beszédre, azt Grammont is megerősíti.”6 Ez a szerep azonban csak módosító jellegű volt, amire a továbbiakban még vissza­térünk. A jambusok fellazulásával azonban a hangsúlyok egyre jobban kihangzottak a nem ritkán alig-alig emelkedő tendenciá­jú jambikus ritmusból. Minthogy a jambikus sorfajok rendsze­rint legalábbis külsőleg, kereteikben — egybeesnek valamilyen magyaros -hangsúlyos sorfajjal, a hangsúlyok szerepének meg­növekedésével az elbizonytalanodó jambusi lejtés mellett köny­­nyen érvényesülhettek a sorban az eredetileg mértéktől függet­len hangsúlyrendek is. így szilárdulhattak meg Kiss Józsefnél, majd Advnál következetes hangsúlyrendek az ötös, illetőleg ötödfeles jambussorban, és megszületett a jambikus gagliarda. Hogy ennek valóban feltétele volt a jambus fellazítása, azt egyetlen példa is szemléletesen bizonyíthatja: Arany János Lete­szem a lantot című versének hét szakaszában 21 ötödfeles, tehát kilenc szótagos jambussor van. Ebből a 21 sorból mindössze négy gagliardizálható, ami nyilvánvalóan szándéktalanul eset­leges. Kiss Józsefnél, illetőleg Adynál kivirágzik a tudatos hang­­súlvrendekkel átszőtt jambussor, az úgynevezett szimultán­­verselés. Ettől kezdve jambikus verselésünk vizsgálati főszem­pontja csak a mérték és hangsúly viszonya lehet. Ezt vallotta József Attila is. A következőkben a hangsúlyt időmértéket támogató, foko­zottabban kiemelő funkciójában vizsgáljuk. Horváth János klasszikus költőink több mint száz sorával bizonyítja, hogy a magyar jambusversben már Csokonaiéktól kezdve volt a hangsúlynak mértéket erősítő szerepe. „Vörös­marty, Arany, idézett nyilatkozataikból következtetve, alig­hanem gyakorlatukban is tudatosan éltek a hangsúly lejtés­­támogató értékével.”6 7 Horváth megállapítása jogos, annál is inkább, mert számos példával igazolja azt. Minthogy azonban egyik költő egész munkásságát sem vizsgálta végig hangsúly és mérték kapcsolata szempontjából, megfigyelésének általánosí­tásától óvakodnunk kell. József Attila jambusverseinek ebből a szempontból történő végigvizsgálása során bebizonyosodik, hogy a költő, ösztönösen vagy tudatosan, de mindenképpen következetesen erősítette hangsúlyokkal a jambusi lejtést. Kiragadott példák helyett jambikus költészete egészének arányait kell elemeznünk, hogy a 6 Horváth János: A magyar vers. Bp. 1948. 285. 7 Horváth János: Vitás verstani kérdések. Bp. 1955. 96. 12

Next