Szilágyi Péter: József Attila időmértékes verselése (Budapest, 1971)

VIII. A gagliardák

formába. A Hazámon is kemény, többnyire gagliardikus, hang­súlyrendek húzódnak végig, meg-megtörve a jambusok vonula­tát, sőt gyakran háttérbe az elhalványodó jambikus lejtést. Ez számszerűleg is megmutatkozik. Bár a szonettforma már eleve fokozott műgondot igényel, ritmikailag is, a Hazám ver­selése darabosabb, mint az 1937-es jambusversek átlaga. A vers­lábak 17( !)%-a trocheus, ami egyedülálló ennél a míves költő­nél. Igaz, a téma sem a szokványos szonett-témák egyike; a kemény politikai indulatokat lágyítaná az átlagos szonettforma. A pohfonikus versek kora után József Attila költészete — kevés kivétellel — jambikussá válik. Egyhangúságról azon­ban nem beszélhetünk. Mindenekelőtt azért nem, mert a jam­­buson belül a variációk lehetősége áttekinthetetlenül gazdag. Gondoljunk arra, hogy a francia líra egésze, eltekintve a sza­badversektől, a magyar áttételben jambikus keretbe foglalódott, mégsem érzünk semmiféle egyhangúságot vagy szürkeséget, ha akár a teljes Romlás virágaid vagy a Testamentumot végigolvas­suk. A sorfajok, illetve a sorfajok csoportosítása, párosítása, a rím elhelyezése és minősége, a strófaszerkezet, a lejtés dina­mizmusa, és mindenekelőtt a jambusba beépülő hangsúlyrendek, a cezúrák — hogy csak a legfontosabb ámyalási módozatokat említsük — rendkívül változatossá tehetik és teszik a jambikus lejtést. Szemléletesen bizonyítja ezt az 1934-es év első verse, a Nyári délután. A vers az úgynevezett Mbelung-sor egyik variációja. Az ere­deti ritmus hosszan, méltóságteljesen hömpölyög: „Virult Bur­gundiában egy szép, nemes leány.” József Attila két sorra, tehát két egységből álló periódusra bontja a sort. Ez már magában is új ritmust teremt, hiszen a lejtés gyorsabb, könnyedebb lett. A két sorra bontást még karak­terisztikusabbá teszik a keresztrímek, amelyek fokozottan önálló­vá teszik az eredetileg félsorokat. Ha ehhez hozzáadjuk még az elkülönülés lényegét: az impresszionista hangulatot, a fény és árnyék lebegését, akkor tisztán láthatjuk, hogy a József Attila­­vers ritmusát csak a tudományos metrikai elemzés rokonit ja a német epikus sorfajjal; valójában egészen más típusú versekről van szó. Megint más ritmust kapunk a Mbelung-sor kitágításával, ami Tóth Árpád leleményeként jelenik meg líránkban. A szakozat­­lan, tizennégyesekből álló Azt a szép, régi asszonyt (1936) ritmusa a nem tudatosan elemző olvasót mégcsak nem is emlékezteti a Nyári délutánéra,. A melankolikus emlékezéshez illik az epikai 268

Next