Szilágyi Péter: József Attila időmértékes verselése (Budapest, 1971)

II. Az anapesztusok funkciója

langy estében a piros palás S körülem, míg elfed hallgatag ugatások némán hullanak Most a dicsőség és az erő Fontolni lehet, nem hallani S ahogy földerül az értelem Szó, mert velük szólal a paraszt Szó, mint csecsemőnek a mosoly Hallgatom az álmodó falut Alszanak a nyers, nehéz szavú A vers ritmikai egésze alapján ezeket a sorokat is trochaikusnak kell tekintenünk. De vajon tarthatjuk-e esetlegesnek a soroza­tos jambizálhatóságot, anapesztus segítségével? * Az anapesztus mint önálló sorfaj egyetlen nemzet költészeté­ben sem honosodott meg. A görögök sűrűn alkalmazták variált ritmusú tragédia-kórusaikban. Szívesen lendítették a jambust az ún. ciklikus anapesztussal, mint például a nálunk is jelentős szerepet játszó alkajosziban: Habzik borunk a tág kehely öble közt, Tolongva zúgunk táncpaloták felé (Kölcsey: Rákos) Az anapesztus legfőbb veszélye legnagyobb erényében rejlik: túlságosan dallamos, így könnyen válik monotonná. Ezt a monotonságot költőink, Földitől máig, ritmusfékező spondeu­­sokkal vagy jambusokkal igyekeztek feloldani. Az anapesztus­sal újra és újra kísérletet tettek Csokonai, Vörösmarty, Petőfi, Arany, Vajda stb. Ennek folyamán több kiemelkedően szép vers született, de ez sem ösztönözte költőinket: két-három anapesztus-versnél egyik sem írt többet. József Attila is betartotta a másfél évszázados normát: mind­össze három anapesztus-verset írt: Ha a hold süt . . . ; Balaton­szárszó II.; Reggeli fény. HA A HOLD SÜT . . . József Attila ebben a versében szokatlanul tiszta formában csen­díti meg az anapesztusokat. A páratlan sorokban még a szokvá­nyos spondeust sem engedélyezi magának. Egyetlen kivétel a tizenkilencedik sor indító spondeusa: 63

Next