Szuromi Lajos: József Attila: Eszmélet - Irodalomtörténeti füzetek 93. (Budapest, 1977)

A költői elhallgatás irodalmi hagyományai

Bessenyei György A bihari remete, Csokonai Vitéz Mihály A magánossághoz, A tihanyi ekhóhoz, Berzsenyi Dániel A poézis hajdan és most, Kölcsey Ferenc a Vanitatum vani­tas, a Rebellis vers, Vörösmarty Mihály A vén cigány, Ady Endre sok-sok versének lényegi motívumaival említhető itt. Az antinómiákkal való egyéni és mégis európai látókörű viaskodásban, a historikus létszemléletben Petőfi Sándor Világosságot! című verse, arezignáció megokolásában Arany János feltűnő rokonsága idézhető, például a költői szó hatékonyságában rezignáltan szkeptikus kései Arany lírájá­ból az Epilógus, a Vásárban. Tudjuk, hogy így együtt — részletes, összehasonlító vizsgálatok nélkül merésznek tűnik ez a hevenyészett névsor, de hisszük, hogy a változó partikulákban valamely hagyományos kontinuitás mozza­natai rejtőznek. József Attila sorsában a társadalmi vergődés volt a pusz­ii tó, ahogyan a létfilozofikus költő, Weöres Sándor pontos rövid versében írja, a társadalmi-történelmi lényeg kieme^ lésével: A szemből, honnan minden ég kifolyt, bánat, keserűség befele szédül. Pókláb szalad péppé-vált teste nélkül és egyhelyben kaszál a széttiport.186 Helytállása, az ember legszebb eszményeinek és teljessé­gének őrzése ma is leghitelesebb, legnagyobb biztatásunk. Juhász Ferenc József Attila örökségének lényegszerű foly­tatója,187 miként Nagy László, aki emlékezetes versében az értékek védelmében elesett József Attilától kéri, várja a reményt.188 186 József Attila utolsó fényképére. Egybegyűjtött írások. Bp. 1970. II. 508. 187 Vő. Kiss Ferenc: Párbeszéd Juhász Ferenc költészetéről. Művek közelről. Bp. 1972. 188 József Attila! Arccal a tengernek. Bp. 1966. 261—3. 143

Next