Tamás Attila: Költői világképek fejlődése Arany Jánostól József Attiláig - Irodalomtörténeti füzetek 43. (Budapest, 1964)

Küzdelem egy új világképért - II. A megszerkesztett rend világa

látnunk az okot. Az idealisztikus színezetű hegeli terminológia ezúttal is materialista lényegű gondolatot rejt. Értelmessé teszi önnön állapotát — azaz véletlenszerű, a lényegi összefüggések és törvények ismerete alapján meg nem érthető jelenségekből szükség­­szerűvé, az összefüggések ismeretében megérthető jelenséggé lesz. Ami korábban sajnálatos, és bár gyakori, mégis esetleges, periferi­kus jelenség volt, az most ember és külvilág viszonyát egyetemesen jellemző, központi szerephez jutó jelenséggé lesz. így az első pilla­natban talán szélsőséges szubjektivitásként ható önjellemzés is más színt kap, hiszen a „sivárság” élménye iránti sajátos (máskor talán valóban szélsőségesen szubjektív), fogékonyság a kapitalizmus korában a valóság lényege iránti érzékenységet jelent. S megint előttünk áll a József Attila-i látásmód egyik fontos eleme: a világ­egészben „értelem”, rend van. Ő ezt az egészet akarja művészileg megragadni, ennek az egésznek a szavát akarja hangosabban hal­latni .Fontos ez már önmagában is. Láttuk Vajda riadalmát az ellen­ségesnek érzett kozmosz végtelenjében, hallottuk Kosztolányi vallomását, aki már csak a csonka részbe fogódzik, ismerjük azokat a költői magatartásokat, melyek az anyagi világ emberidegensége elől önnön lelkűk világában keresnek menedéket. A szabadságharc bukásával végső reményét is elvesztett Arany zavartan teszi le a tollat, mikor az utca valósága kizökkenti őt „ábrándos lelké”-nek gyönyörködéséből — József Attila rádöbben arra, hogy a proletár­költőnek nem abbahagynia kell a verset, ha tapsikoló, buja jázmi­nok, ingó bársony neszek andalító hangulatából az utcán hálók irgalmatlan valóságára esik tekintete, hanem elkezdeni. Elkezdeni, hogy elmondhassa végre azt, amit a polgárosodó társadalom költője is el akart mondani, aki azonban „nem találván balzsamot a feltárt sebekre” —elhallgatott. Hiszen mintha a félbehagyott Bolond Istókhe\ i felsorolás — a csecsemőt elragadni akaró halál elmélke­dése — jelennék meg újra a Hazám soraiban: Ezernyi fajta népbetegség, szapora csecsemőhalál, árvaság, korai öregség elmebaj, egyke és sivár bűn.. . József Attila szembenéz a sivársággal — de nemcsak ezzel. Előbb idézett sorai ugyan mintha arra engednének következtetni, hogy számára az ez élmény volt a legdöntőbb, számára elsősorban ezt jelentette a külvilág. Mi azonban nem állhatunk meg itt. Mind­azokat az érzéseket, melyeknek kifejezéséért köteteket írt, nem 120

Next