Tamás Attila: Költői világképek fejlődése Arany Jánostól József Attiláig - Irodalomtörténeti füzetek 43. (Budapest, 1964)

Küzdelem egy új világképért - II. A megszerkesztett rend világa

drámaibb feszültségű művén mozdonykerekek ezüstös-hidegen örvénylő rohanása alkot kontrasztot a mellőlük fázósan összehúzód­va elmaradó megöregedett proletár-házaspárral. Egyben-másban persze eltérnek egymástól ezek az ábrázolások, de tagadhatatlanok a közös vonatkozások is: az ember által létrehozott, de keze alól könnyen kitörő, roppant erejű gépi világ tulajdonságainak legjelleg­zetesebb kifejezőjét láttatják meg a fekete alapszínén fémes fénye­ket villantó, kiszabott pályán irányíthatatlanul, vezetőjét elrejtve, minden emberi hangot elnyomva tovadübörgő gőzmozdonyban.112 József Attila esetében szembeötlő, hogy a félelmetességet, a titokzatosságot egyáltalában nem igyekszik kiemelni. Nem fejez ki iránta lelkesültséget, de riadt gyűlöletet sem. Ö inkább csak tudo­másul vesz, szigorú objektivitással. Mégis, ahogy a komoran vissz­hangzó, elhagyott gyári termek, az éjszaka ránehezedő világának moccanásaitól megriadt őr bemutatása után újból hatalmassá növő csendbe hirtelen messziről jött mozdony sivít, mintha egy ember­idegen világ adna hírt magáról. A költemény három ponton közelít ahhoz, hogy kozmikussá táguljon, illetőleg mélyüljön. Először a már elemzett képben, másodszor itt, harmadszor majd a mocorgó, mintegy küszködve indulni vágyó, szétszórt papírdarabok leírásakor. A hatást a mozdu­latlansággal, sötéttel egybeolvadó csönd s ennek időnkénti meg­törése kelti ,, . . . ahol elhallgat, félelmetes a csönd ... a zenében a szünetek csöndjét szolgálják a hangok. Itt is . . . a szegények nehéz éjszakája, az elnyúló leírás nagy és sokatmondó szünetekkel feszíti a türelmet, az idegzetet” — emeli ki a Külvárosi éj egyik bírálója.113 A teljes csönd jelenvalóságának tudata ősidőktől nap­jainkig roppant, néha félelmetes, emberen túli erők világát idézi föl. Idézett művében Hugo Friedrich Garcia Lorca Kiáltás és Osond című versét elemezve mutat rá arra, hogy nála a csönd maga „a félelem hangtalan jelenléte”; ismerjük Arany félelmetes feszült­ségű csöndjeit, Ady menekülését a Jó Csönd-Herceg iszonyú talpá­nak eltiprása elől, A magyar ugaron „Csönd van” sora pedig a halál uralomra jutását érzékelteti döbbenetes erővel. (Maga a „csöndet megtörni” kifejezés is utal arra, hogy ezt az ember régtől fogva 112 Az impreszionista festőket (Turner, Monet) vagy a futurista Bocci­­onit is nyilvánvalóan más és más érdekelhette, amikor a vasút, a mozdony, az utazás gyakori ábrázolására törekedtek; méginkább mások azok az okok, melyek a forradalomról, a proletáréletről szóló szovjet filmeknek oly gyakori motívumaivá teszik a vonatot, a ködbe belesivító mozdonyfüttyöt, gyári vagy hajószirénát. De azért sokféleségükben is amellett tanúskodnak, hogy az ember számára jelentésben valóban gazdag jelenségről van szó. 113 Fejtő Ferenc: József Attila. Szép Szó 1938. I. 32. 136

Next