Tamás Attila: Költői világképek fejlődése Arany Jánostól József Attiláig - Irodalomtörténeti füzetek 43. (Budapest, 1964)

Küzdelem egy új világképért - II. A megszerkesztett rend világa

tésekkel: a felszín mögül a tudott világ kontúrjai is kirajzolódnak, a dolgok belső vázai, a csillagok megmért pályái, megértett össze­függések láncolatai. „A napot csak sejti az ember. . . onnan tudom, hogy süt, mert látok” — magyarázza, már egy leheletnyi fontos­kodással a hangjában, még a megismerés folyamatát is leírva (A pipafüst lenyúl). Legkísértetiesebben borzongató soraiban is van valami különös tisztaság, s megkap a finoman élezett, pontosan célba találó fogalmazás. „Ez a szemlélet valósággal mitologikus” — állapította meg ugyanezt a költészetet elemezve Bóka László,126 s hozzá hasonlóak Németh Andor fejtegetéseinek értelme is: „A költészet mitikus hagyományaihoz ösztönösen ragaszkodó József Attilát az teszi egyedülállóvá, hogy be tudja törni az örök érvényű formákba az újabb lélek tartalmi közléseit”.127 Az ellentmondás magva József Attila költészetének kettősségé­ben van. Bizonyos ősi formák (Kalevala, regős-énekek stb.) keresése kétségkívül fontos eleme törekvéseinek, jellemzője verseinek. Emögött azonban nem sejtelmes hangulatok keltésének öncélú vágya vagy irracionalista világnézet húzódik meg. Inkább a másik nagy proletár mű vészhez, Derkovits Gyulához áll közel, kinek Hajókovács és Nemzedékek című festményéről Dési-Huber István így írt: „Új mítosz van itt jelen. . . roppant arányú új világ közellétét érezzük. Az alakulóban levő munkás mítoszt szebben még senki sem fejezte ki.”128 „Alakulóban levő munkásmitosz”. . . Ismeretesek a század­­forduló, a századelő munkásmozgalmával párhuzamosan jelentkező naturalista-romantikus törekvések a világ láncait széttörő kalapá­csos óriás, a világmegváltó rongyos titán emberfeletti alakjának meg­mintázására. Mindenekelőtt lírában és grafikában. Ezzel rokon Tóth Árpád Az új isten-e, de ide tartozik a pályakezdő Derkovits sárkányt széttépő munkása is. Későbbi művészete azonban nem mutat közelebbi rokonságot evvel az irányzattal. Éppúgy, mint ahogyan egészen más József Attila Külvárosi éj-e, Téli éjszakája,, mint a hozzá e téren pedig legközelebb álló Yerhaeren- ábrázolta tárgyi világ képe. Mégis figyelemre méltó az, hogy valamilyen formában a tudományos szocializmus által életre hívott munkás­­irodalomban is jelentkezik valamilyen „mítosz” — éppúgy, mint a múlt században a romantika, vagy több modern költői irány­zat világában is. 126 Bóka László: József Attila. Essay és vallomás. 1947. 89. 127 Németh Andor: József Attila verseiről. Szép Szó 1937. 12. 128 Dési Htjbeb István: uo. 66.

Next