Tamás Attila: Költői világképek fejlődése Arany Jánostól József Attiláig - Irodalomtörténeti füzetek 43. (Budapest, 1964)

Küzdelem egy új világképért - II. A megszerkesztett rend világa

szerű rendjéről való sejtés ősi szava. Évezredes szó, mely azonban kezdettől már ott él a költészet nagy alkotásaiban, s az emberi lélek igazságvágyában; a „megbűnhődte már e nép” feljajduló hitében, A vén cigány-nak az özönvízi szenvedéstől való megváltás­­várásában, a Dózsa testének kínját gyomrukban érző kurucok jövendő-igézetében. A jobb világ hívásának pátoszát, a győzelem ígéretét halljuk a Külvárosi éj, a Munkások, a Tömeg és más versek végéről felharsanni; a Fagy robbanó dinamikájú „milyen idő”­­jében, a Téli éjszaka fagyos tündöklésének bénultságában vala­hogy egy végső fejlődési pont jáig kristályosodott társadalom „tovább nincs”-ét is ott érezzük. A József Attila megformálta világban az anyagi lét valóságos elemei valóságos emberi vonatkozásaik teljes­ségében, törvényeik legtisztább rendjében mutatkoznak meg, egy fegyelmezett szemlélet tükrén. Érzelmek és gondolatok, sejtések és bizonyosságok, kijózanultságok és hitek, gyűlölet és szeretet világában. Mint ahogy ő maga vallja egyik — talán kissé külö­nös kezdésű — versének végső összegezésében, a szocialista humá­num egyik legszebb megfogalmazásával jellemezve költészetét: Tengerem ölelő karok meleg homályú, lágy világa. Engem az ésszel fölfogott emberiség világossága. ,, Virrasztók” A konstruktív festészeti törekvések egyik legsajátosabb magyar megvalósítójának művét elemezve írta idézett művében Kállai Ernő: „Egry látomása. .. tündériesen, légiesen szárnyalva világgá tárul, akár a Ming-korszak kínai tájfestészete. . . Úgy érezzük: itt van a világ közepe. . . E könnyedén lebegő szerkezetnek függélyes nehezé­ke, horgonya apailón álló emberi alak. . . Ehhez a földbe gyökerezett, magányos, szilárd figurához viszonyítva tárul fel a kép keleties igézete: a fényszőtte, csöndes, légies végtelen.” Nagyon sok tekintetben ehhez hasonlóan áll szemben egymás­sal ember és kozmosz József Attila verseiben is. (Hogy mennyiben más: modernebb József Attila proletár-tája, azt jórészt már láttuk.) A Téli éjszakában a homályból előrehajló fa alatti ember én-je köti igazán egy ponthoz — önmagához — a képet; máskor esetleg vas­gyár tömör szögletén állva vagy „csillámló”, kimagasló sziklafalon, üres tér közepén ülve néz szembe a végtelennel, de mindig egy­magában. 156

Next