Tamás Attila: Költői világképek fejlődése Arany Jánostól József Attiláig - Irodalomtörténeti füzetek 43. (Budapest, 1964)

Küzdelem egy új világképért - II. A megszerkesztett rend világa

. . .ülök egy pádon. Kotyogok, mint elhagyott csolnak, sok lágy levegő locsolgat — a szabadság nagy csendjét hallgatom. Az „elhagyott csolnak” képe megint különös módon idézi föl a belső, zárt egyedülállóság élményét. Valóban: valahogy merőben idegen testet képez a hatalmas, alakját örökkön váltó ős-elem, a víz színén nehézkesen, mereven meg-megbillenő, emberalkotta s nél­küle értelmét vesztő holt tárgy. (Gondoljunk a Holt vidék egy részletére: „Csak egy ladik, mely hallhatón kotyog még a kásás tavon magában”, vagy Petőfi népies hangvételű életképéből hirtelen elkomolyodással elkülönülő modern sorra: „Pihen a komp, kikötötték, Benne hallgat a sötétség.”) A József Attila festette táj képein — már láttuk — alapegységeiből épül föl a kozmosz, az egységek viszonylagos önállósága is kidomborodik. Az ember is részint azért jelenik meg egyediségében, magában, ugyanakkor, amikor azt is érezzük, hogy szerves része egy nagyobb közösségnek, a nagyobb egésznek. A külvilág törvényeit szépnek látó ember számára a törvény — a föbsmert szükségszerűség — egyjelentésű a szabadsággal. „Ahol a szabadság a rend, mindig érzem a végtelent” írja egyik töredékében, s „a szabadság nagy csendje” itt még köz­vetlenebbül sugallja ezt az érzést: S valami furcsa módon nyitott szemmel érzem, hogy testként folytatódom a külső világban — nem a fűben, a fákban, hanem az egészben. Megint csak a proletár-létből fakad legtermészetesebben a szem­léletnek ez a kettőssége. Az elhagyott külvárosban spontán módon — egy parányit nyomasztóan — vábk élménnyé az egyedüliség, ugyanakkor viszont a világot a valóság törvényeinek megismerésé­vel, egy összeforrott közösség erejével átformálni készülő szocialista ember érezheti magát legközvetlenebbül „az egész” szerves részé­nek. Részének, de egyúttal középponti tagjának is. Már láttuk, hogy József Attilánál nem formábs szerkesztésmód állítja a végtelenbe táguló kozmosznak mintegy a közepébe az embert . Az ő világának valóságos központja az ember, akiben a végtelen anyag öntudatra ébredt. 157

Next