Tamás Attila: Költői világképek fejlődése Arany Jánostól József Attiláig - Irodalomtörténeti füzetek 43. (Budapest, 1964)

Bevezetés

A másik gondolkodó — Pascal — másnak hallja az „ég és természet” szavát. De a legnagyobbakhoz méltóan az egésszel nézett szembe mind a kettő, mint ahogy ezzel néznek szembe az érző-gondolkodó ember lelkivilágát leghívebben tükröző költők és művészek legnagyobbjai is. „A líra formáját végső fokon az én és a külvilág egymáshoz való sajátságos viszonya határozza meg.” — írja Lukács György.3 Erről a viszonyról szólnak egyes műveikben is, de még inkább lazább-szorosabb egységet alkotó életművükkel. „A mindenséget vágyják versbe szedni”, „az erkölcsi és anyagi minden­­ség lírai visszhangzását” kívánják adni.4 Az igazi nagyok nem­csak részleteket örökítenek meg tökéletes módon, nemcsak egyes érzéseket és gondolatokat fejeznek ki mesterien: mindebből valami teljes egész, életet formáló világkép alakul ki szemünk előtt. „A művészet nem más, mint a nem szemléleti világegész helyébe való tevése egy végső szemléleti egésznek” — mondja ki a a marxista József Attila, a tudományos esztétika kidolgozására tett jelentős kísérletében.5 Fejtegetéséből kiviláglik, hogy a „világegész” fogal­mán — melynek megvalósításához pedig az „átfogó érzést”, a „lelki világrendet” tartja elengedhetetlen feltételnek — egyaránt érti a társadalmi viszonyokat s a közvetlen környezettől a kozmosz végtelenségéig terjedő tárgyi világ jelenségeit. Az ember és külvilág viszonyáról ily módon adott vallomás legfőbb vonásainak összessége nagyobb egészet: világképet rajzol ki, melyet közvetlenül a művészi élmények sokasága, végső soron pedig a filozófiailag tudatosított, vagy többé-kevésbé ösztönös világnézet határoz meg. Ez a kor társadalmi viszonyai által meghatározott nézőpontból adott sajátos, zárt egységet alkotó világkép foglalhat el valamilyen központi helyet a művészet történelmileg meghatározott fejlődésé­ben is, ez oldhatja meg az egyetemes művészetnek, valamilyen sajátos problémáját. így érheti el a lírai életmű is azt az ön­magában való totalitást, melynek híján szólhatunk ugyan ver­sekről, de nem mondhatjuk ki igazi értelmében ezt a szót : művészet. Ezért nem több irodalomtörténeti kuriózumnál, ha olyan költőknél találkozunk valamilyen jelenséggel, akiknek oeuvre-je nem alkot egységet, összefüggő egészet: világképet, vagy akiknek világképét nem a kor valóságos, lényeges összefüggései határozzák meg. De nem jelent érdekességnél sokkal többet még az sem, hogy 3 Lukács György: Ady. 1949. 20. 4 Shelley —- idézi Babits Mihály: Az európai irodalom története. 1934. 446. 5 József Attila: Összes Művei III. köt. Sajtó alá, rendezte Szabolcsi Miklós. 1958. 92. 6

Next