Tarnai Andor: A magyar nyelvet írni kezdik: irodalmi gondolkodás a középkori Magyarországon - Irodalomtudomány és kritika (Budapest, 1984)

II. Az irodalomtudomány kibontakozása

részt kihasítani, s ezzel hírnevét öregbíteni. A nándorfehérvári csata­­évszámát pontosan tudta az ország történelméből, de ugyancsak tudta egy másik idézett forrásából, Alphonsus de Spina Fortalitium fidei c. könyvéből azt is, hogy III. Callixtus pápa Urunk színeváltozásának ünnepét 1457-ben rendelte el a győzelem emlékére. Mikor a szerző (és azok, akiknek véleményét megfogalmazta) a vár felmentését a magyar krónikával ellentétben a pápai bulla kiadásának évére tette, nem annyira az egyház hitelét becsülte nagyobbra a nemzeti történetíróénál, hanem sokkal inkább országa dicsőségét, s ezzel rendjének és Kapiszt­­ránnak fontosságát akarta emelni a pápa és az egyház tekintélyével. A dátum áthelyezése után úgy tűnhetett ugyanis fel, hogy Róma azon nyomban ünnepet rendelt a győzelem örök emlékezetére.241 A jóval színtelenebb második folytató főként rendtörténeti iratokat ismertet, sőt másol szóról szóra, különös érdeklődéssel fordulva a nagykáptalanok határozatai felé, s kevesebb figyelmet szentelve a magyar provincia statútumainak. Más természetű egyházi forrásai között két fontosabb ferences művet említ, Bartholomaeus Pisanus és Bonifacius de Ceva egyéb vonatkozásban már említett könyveit. Az előbbi Franciscus Zeno, 1504-ben, Mantovában megválasztott vicarius generalisszal kapcsolatban fordul elő, és azért, mert a mű milánói, 1510-i kiadásának ajánlása bőven tárgyalja a rendfőnök életét; az utóbbi amiatt, mert egyik fejezete minden Ferenc-rendi ágazat 1506-i római capitulum generalissimumával foglalkozik.242 írott magyar történelmet mindössze egyszer és akkor említ, mikor az 1014-i parasztháborúról számol be röviden. Ezen kívül az ország históriájának eseményei közül Nándorfehérvár és Szendrő elestéről (1521), valamint a mohácsi csatáról emlékszik meg egy-egy megjegyzés­ben a krónikás. Mindkét csapást a király és a főurak okozták szerinte végzetes hanyagságukkal. Mohácsnál az a Magyarország veszett el — állapítja meg —, mely egykor a kereszténység védőbástyája volt.243 Az egész rendi krónika mindössze két adatot tartalmaz, amely miatt az irodalomtörténetírás történetében helye van: az egyik Laskai Osvát műveinek jegyzéke, a másik Temesvári Pelbárt epitáfiuma. Mindkettő éppen ott helyezkedik el, ahol a két folytató részlete érintkezik egymással, de egyiket sem ők jegyezték fel. Laskai munkáit egy 1502— 1503-ban dolgozó névtelen, aki interpolálta a vicarius hivatali idejét tárgyaló fejezetet, és megírta Nyári Balázs első hivatali ciklusának eseményeit; az 1507-ben megjelent Gemma fiáért már egy másik fráter írta, legkorábban 1511-ben, a Riga salutis után. Temesvári Pelbárt ismeretlen szerzőtől származó epitáfiumát egy harmadik anonim feren­ces 1504 tavaszán másolta be a krónikába. A rendtörténet többi része kritikatörténeti szempontból keret, amely­ az adatok rögzítésére kínál­kozott, és a szellemi környezet elsősorban vizsgálandó dokumentuma.

Next