Török Gábor: Lírai igefüggvények stilisztikája - Irodalomtörténeti füzetek 85. (Budapest, 1974)

II. Líránk szabadon mozgó igei alapú szintagmái

két kategória elkülönítésénél kezdődik. Hadd sorakoztas­sam fel néhány kételyemet az uralkodó felfogással57 szem­ben ! a) Ki bizonyította be és hogyan, hogy a „hangulati egyezésen” alapuló metaforák valóban hasonlóságon, nem pedig érintkezésen alapulnak? Részlet József Attila sokat elemzett Klárisok\&hó\ (1928. ÖM. I. 329).: Szoknyás lábad mozgása harangnyelvek kongása . . . E kép első megjelenése, egy versszakkal korábban: Szoknyás lábad mozgása harangnyelvek ingása . . . — valóban metafora, még csak nem is „hangulati egye­zésen”, hanem alaki hasonlóságon alapuló azonosítás. Érezni érezhet valaki a „szoknyás lábad mozgása” és a „harangnyelvek kongása” közt hangulati egyezést, való­jában azonban nem azonosság, hanem hasonlóság, érint­kezés van köztük. Érintkeznek időben, térben, szubjek­tív okozatiságban: ahogy a kedves nő megy, távozik, távo­lodik, úgy komorodik el a lírai én, ez a távolodás az ő lélekharangja.58 — b) Biztos-e, hogy minden megszemé­lyesítés metaforikus, egyik sem metonimikus? Példa: S fekete utcákban ekkor tőrös lángokat kiáltott az éhség . . Kassák: Máglyák énekelnek. ÖV. I. 92. Vajon a kassáki kontextusban az éhség nem a föllázadt tömegek, a zendülő éhezők címkéje-e elsősorban; és ha igen, ki mondhatná, hogy az éhezők tömege és az éhség közt érintkezés helyett hasonlóság van ? ! c) Biztos-e, hogy 57 Fábián— Szathmári—Terestyéni: Stil. 90. kk. 58 Vö. Tornai József: Irtört. LI. 803—10; Török Gábor: Nyr. XCV. 321, további irodalom itt. 104

Next