Tóth Albert: A pedagógiai vezetés stílusa - Pszichológia a gyakorlatban 45. (Budapest, 1985)
TÓTH ALBERT A PEDAGÓGIAI VEZETÉS STÍLUSA Pszichológia a gyakorlatban 45. A pedagógus oktató-nevelő munkája egyszersmind egy bizonyos irányító-vezetői magatartás megnyilvánulása is; s bár nem ismerünk egyetlen optimális magatartást, mégis nagy tanulsággal jár annak tisztázása, hogy sikeres, kedvelt pedagógusok milyen vezetői magatartástípusokkal jellemezhetők, s milyennel azok, akik e hivatást szürkébben, közepes színvonalon művelik. A szerző 15—15 kiváló, illetve közepes minősítésű gyakorló pedagógus elvi-elméleti és gyakorlati működését, valamint döntési gyakorlatát méri fel többféle kérdőív segítségével. A kapott válaszok csoportosítása, egymással való szembesítése révén a pedagógiai személyiség nehezen definiálható gazdagsága, a pedagógiai szituációk többrétüsége tárul fel. A kötet tanulmányozása, felméréseinek megismétlése vagy módosítása más és más iskolai közegben a pedagógiai önismeret további elmélyítéséhez vezethet. AKADÉMIAI KIADÓ, BUDAPEST