Trencsényi-Waldapfel Imre: Humanizmus és nemzeti irodalom (Budapest, 1966)

A Dunánál

rehozta: célzás a könyvnapi kötet címére („... mai magyarok”) az utol­só előtti versszak utolsó sorában. Értelmezésében sem elégedhetünk meg tehát létrejötte külső körülményeinek ismertetésével, az első megje­lenés környezetéhez való viszonyának megállapításával. Bármily sokat­mondó is az a tény, hogy a költő egy, a magyar történelem egészén vé­gigtekintő tanulmánysorozat beharangozásának szánta versét, maga a vers túlnő az alkalmiságon; értelmezéséhez a szempontokat nem alkalmi környezete, hanem József Attila életműve szabja meg. Ennek az élet­műnek a távlatait nyitja meg mindjárt a bevezető kép: A rakodópart alsó kövén ültem, néztem, hogy úszik el a dinnyehéj. Alig hallottam, sorsomba merülten, hogy fecseg a felszín, hallgat a mély. Mintha szívemből folyt volna tova, zavaros, bölcs és nagy volt a Duna. A folyó, mint a történeti folyamat hasonlata, ott szerepel már a fej­lődés gondolatával először birkózó Hérakleitos képkészletében. A Du­nát bírja vallomástételre a magyar történelemről Ady (A Duna vallo­mása, Magyar jakobinus dala), sőt már előtte Eötvös József is: Duna, Mohács, Nándornál elfutó — Tán hazám könnye vagy te, nagy folyó? De József Attila nem irodalmi reminiszcenciákat elevenít fel, hanem saját gyermekkori emlékeinek mélyrétegébe nyúl le, mint költészetében annyiszor, éppen az 1956-os versekben, a Nagyon fáj darabjaiban külö­nösen sokszor. Ebben az időben éli újra anyja temetését („... Csak ül­tünk ott, mi három árva, - kiki magában egyedül. ..”), a ferencvárosi proletárkonyhába nyit képzeletében („Ajtót nyitok. Meglódul lomhán ­­a főzelék fagyott szaga ...”), s mikor felmerül benne a kínzó emlék, hogy gyermekkorában fát lopott a ferencvárosi pályaudvaron, az emlé­ket nem tudja kívülről nézni: „A kis kölyök, ki voltam, ma is él - s a felnőttet a bánat fojtogatja. . .” Még ha nem is tudnánk a költő nővé­rének, József Jolánnak a visszaemlékezéseiből, hogy a gyermek Attila különösen szeretett a Duna habjainak játékában elgyönyörködni, ezek­nek a verssoroknak a hátterében nem lehet rá nem ismerni a gyer­mekkori emlékre: a kis ferencvárosi „srác” az, aki a rakodópart alsó kövén ül, elnézve az úszó dinnyehéjat. S a dolgozó proletár és a prole­292

Next