Trócsányi Miklós: William Golding regényeinek képi valósága - Modern filológiai füzetek 27. (Budapest, 1977)

IX. Képi valóság. II. Deskriptív kép és lírai kép

A szigeti tűz képében részletesen elemeztem a kép­­szerkesztés és a leírás elsőrendűen, meghatározóan lírai alkatát. Golding ebben a részben (éppúgy, mint a Szabad bukás ban Sammy Moutnjoy lényének és vál­tozásának szimultán művészi megjelenítésével) ugyan­azt valósítja meg, amit Böll egészen más módszerekkel. Az alkotás születésének vagyunk tanúi mindkettőnél úgy, hogy a kész alkotást és az alkotót egyszerre szem­lélhetjük az alkotás folyamatában. Ez az alkotási és megjelenítési mód viszont az aktív, „teremtődő ter­mészet” sajátja: a lírai alkotásé.4 Az utódok képhasználatára utaltam a regényről szóló fejezetben. A zuhanás és a tűz képéhez ösztönösen asszociáljuk (ha ismerjük a regényt) a tűznek A legyek íiroban megformált születését is. A goldingi lírai indítású képek jelentékeny része a szimbólum tömörségét, telítődését mutatja a goldingi pálya folyamatában (tűz, váróterem, bukás-zuhanás, sziget, hajó stb.). Golding regényeinek vizsgálatakor nem hanyagolan­dó el az sem, hogy regényeinek egy-egy jelenete gon­dolatritmusában, mondatépítésében nem regényélmé­nyeinket, hanem lírai alkotások olvasmányélményét asszociálja. A Rotten Row leírása József Attila A város pereménjét idézi (Golding minden bizonnyal nem ismeri József Attila költészetét). Evie és Oly szeretkezési jelenete gondolatritmusában József Attila Ódájára em­lékeztet, Sammy Mountjoy és anyja kapcsolata (a részt a Szabad bukásról szóló fejezetben idéztem) József Attila A Dunánál c. költeménye sorait juttata eszünkbe „She looms down the passage I’ve made in time” — „ők fogják ceruzámat s én érzem őket és emlékezem”. A lírához, a lírai alkotáshoz való köze­ledést egy másik példával részletesen szeretném illuszt­rálni. 4 Vö. III. fejezetet. 8* 115

Next