Varga Károly: Fénykör. Értékszociológia, nemzetstratégia. Az ÉRTÉKEK FÉNYKÖRÉBEN (2003) átdolgozott és bővített kiadása (Budapest, 2013)

3. Értékelméleti koncepciók és vezérletükkel végzett egyes vizsgálataink

- a bal és jobb irányzatok között az Egyenlőség,- a mérsékeltek és szélsőségesek között pedig a Szabadság előbbre, illetve hátrébb helyezése adja a lényegi megkülönböztetést.92 Probléma csak akkor keletkezett Rokeach tetszetős tipológiájával, amikor kö­vetői az értékkutatásban, Cochrane és munkatársai,93 az angliai politikai viszo­nyokra is megpróbálták kiterjeszteni a modell érvényét. Kiderült, hogy az egyik kulcsérték, az Egyenlőség ugyan itt is a predikciók szerint differenciál, amennyiben a baloldali irányzatok - éspedig a mérsékelt szocialisták és a szélsőséges kommunisták egyaránt - jóval előbbre helyezik az értékrangsorban, mint a jobboldaliak - a szolid konzervatívak éppúgy, mint a szélsőséges nemzeti front hívei -, de a Szabadság vonatkozásában nemcsak hogy néma (mint Amerikában), hanem éppenséggel hamis hangokon szól a modell. A szélsőjobb és a szélsőbal tá­mogatói ugyanis nem maradnak el a szabadságszeretet deklarálásában a mérsékelt szocialistáktól és a konzervatívoktól, viszont - fricska a baloldali Rokeachnak a Szabadságot a jobboldal egészében szignifikánsan előbbre hozta az értékek rang­sorában, mint a bal. Az általa szerkesztett kötetben közreadott Cochrane-eredményt kommentálva maga Rokeach mégsem érzi megcáfoltnak modelljét. Egyfelől pontosít: az Egyenlőség és Szabadság vezérértékeihez való viszony nem a párttámogatást prédikálja, hanem magát a pártot átható ideológiát azonosítja (mivelhogy az előbbibe ez utóbbi mellett egyéb indokok is belekeveredhetnek). Másfelől mintegy ellentámadásba megy át. Korábban validált modelljének erejében bízva leszögezi: egy-egy párt táborának sejtett vagy gyanított ideológiai irányzata helyett - amiről általában úgyis viták foly­nak - szoftverműszere empirikus adataival előállíthatjuk ennek megfigyelt változa­tát. Ha itt eltérést észlelünk, ez csak annyit jelent, hogy a Rokeach-adatok eloszlattak egy alaptalan hiedelmet. Például, amelyik pártot egyes óvatlan kutatók prekoncepció­ja fasisztának címkézett, arról kiderülhetett, hogy voltaképpen csak konzervatív kapitalista. Ugyanakkor olyan finomító meggondolásoktól sem zárkózik el, hogy szélsőséges kis pártok követői nem merik vállalni a Szabadsághoz való valódi viszo­nyukat, illetve, hogy a „szabadság" fogalmán a marxisták nem ugyanazt értik, mint a Nyugat. Saját országos reprezentatív vizsgálatunk a Rokeach-modellel és -műszerrel azonban első látásra még így is abszurd eredményeket hozott. Ahogy a 3.1. táblá­zatból látható, a Szabadság és az Egyenlőség rangja a magyarok értékvilágá­ban általában is jelentősen alacsonyabb, mint az utolsó oszlopban közölt ame­rikai értékrendszerben. A modell szerint viszont ez azt jelentené, hogy nincs ma (1994-ben) Magyarországon mérsékelt középerő, hanem mind a hat parlamenti párt „a fasizmus és a kommunizmus között imbolyog",94 92A Szabadság З.-nál alacsonyabb ranghelyre való leszorítása is épp a szélsőségek hiánya miatt hiányzik az amerikai politikai színtérről. 93Cochrane-Billig-Hogg 1979. ^Tiszta „fasiszta" volna a KDNP, az MSzP és a Fidesz. Még leginkább a „kommunizmus" felé kacsintgatna a hat közül legerősebb egyenlőségigényével az MDF és az FKGP, melyek hívei eszerint „baloldalibbak" a liberálisoknál és a szocialistáknál. És a „fasiszta kommunizmus" (József Attila) két féltábora között tétováznék az SzDSz. Az egész színtérnek az amerikaihoz 178

Next