Zádor Anna - Genthon István (szerk.): Művészeti lexikon 1. köt., A - E. - Művészeti lexikon 1. (Budapest, 1965)

E

Engerth: festőcsalád. — i. ~ János (19. sz. első fele) a 19. sz. harmincas éveiben díszleteket festett. Dolgozott a Nemzeti Színház, a pesti német színház, valamint vidéki főúri magán­­színházak részére is. — 2. Vilmos (Teschen, 1818 k.—Bp., 1884. jan. i.) apjától, János­tól tanult, majd 1846—47-ben a bécsi akadé­mia növendéke volt. 1849-től a budai Ipar­tanoda, később a Műegyetem rajztanára volt. Az 1850-es évek végén a Dorottya u.-ban magánrajziskolát nyitott. Számos arcképet és kőrajzot készített. Engerth, Eduard von (Pless, 1818. máj. 13.— Semmering, 1897. júl. 28.): osztrák történeti és arcképfestő; L. Kupelwieser tanítványa volt. Eleinte nazarénus, majd realista szellemben alkotott. Magyar vonatkozású művei között szerepel pl. Savoyai Jenő zentai győzelme c. képe. Freskói vannak Bécsben az altlerchen­­feldi templomban és az új operaházban. Engleheart, George (Kew, 1752. okt.— Blackheath, 1829. márc. 21.): angol miniatúra­­festő, R. Cosway mellett az angol arckép­­miniatúra legkiválóbb művésze. J. Reynolds tanítványa, akinek képeit többször másolta. 1790-től III. György udvari festője volt. engobos kerámia : ->• agyagmáz engraving: -► rézmetszet Engström, Leander (Ytterhogdal, 1886— Stockholm, 1927. febr. 6.): svéd festő. Párizs­ban Matisse tanítványa volt. A lappföldön fes­tett színes képeivel tűnt fel. Fő műve, a stock­holmi városháza számára festett freskó és késői tájképei a régi olasz művészet hatásáról tanúskodnak. enkausztika: a görög festészet sajátos tech­nikája, amelynél a viasszal elkevert festéket fel­hevített szerszámmal (kestron) égették az alapra. A sokat vitatott technika megértéséhez nagyban hozzásegít az az újabb felfedezés, hogy az enkausztikus festés kötőanyaga, az ún. pun viasz (cera punica), azaz nátronnal vegyített viasz, vízben oldható, és hideg állapot­ban is kezelhető ecsettel. A viaszos festék fel­hevítése tehát rendszerint már felrakott állapot­ban történhetett. Az ~ előnye volt tartóssága, továbbá az olajfestékhez hasonló mély és tüzes színhatása. Az ' iiak az archaikus korra visszanyúló keletkezését a kőarchitektúra és a szobrászat színezésének követelményében kereshetjük. A márványszobrokat később is ^val színezték. Az ~át Polygn&tos is hasz­nálta, de csak az i. e. 4. sz.-ban vált általánossá. Ettől kezdve főleg táblaképek festésénél alkal­mazták. Legtöbb emléke a római kori egyip­tomi múmiaportrékban maradt ránk, amelyek­nek jó része enkausztikus technikával, pasztó­­zusan felrakott festéssel készült, és amelyeken egymás mellett található az ecset és a kestron használatának nyoma. Castiglione László Ensingen, Ensingcr, Ulrich von (1350 k.— ENG Strassburg, 1419. febr. 10.): német építőmester. 1391-ben Milánóba hívták a dóm építéséhez (1394—95-ben dolgozott ott). 1392-ben az ulmi minister építését vezette. Torony tervét az ulmi városi könyvtárban őrzik, de nem ez a terv került kivitelezésre, hanem M. Böblin­­geré. Nevéhez fűződik a hajó csamoktemplom­­má való átépítése, a Ny-i homlokzat és a két, szentély melletti torony befejezése. Az ulmi építkezést 1417-ben adta át vejének, H. Kun­nak. Addig az építkezést maga vezette, bár közben más munkákat is vállalt, sőt 1399-ben átköltözött Strassburgba, ahol a münster építésének vezetésével bízták meg. Egyidejűleg elvállalta Esslingenben a Miasszonyunk-temp­­lom építésének vezetését is. A hajó három Ny-i boltszakaszát és a Ny-i homlokzatot építette. 1409-ben Pforzheimben, a Mária Magdolna-Római kori múmiaportré Egyiptomból enkausztikus festéssel (Berlin, Staatliche Museen)

Next