Zádor Anna - Genthon István (szerk.): Művészeti lexikon 4. köt., R - Z. - Művészeti lexikon 4. (Budapest, 1968)

T

TAN támív, gyámív: a boltozat oldalnyo­­mását felvevő ív. A bazilikális elrendezé­sű gótikus épületek­ben a mellékhajó tetejét áthidalva köz­vetíti a főhajó bol­tozatának oldalnyo­mását a támpillér­­hez. Ezért rendsze­rint emelkedő ív (hattyúnyakív), amelynek háta egy­úttal vízlevezetésre is szolgál. Tamkó Sirató Ká­roly (Újvidék, 1905. jan. 26. — ): köl­tő, művészeti író. Részt vett a képző­­művészeti avantgar­­de törekvésekben, 1936-Ъап Párizsban Manifeste dimensioniste címen manifesztumot adott ki. támpillér, gyámpillér: gótikus templomok, várak stb. külső falán a boltszakaszok határ­vonalánál elhelyezett négyzetes kereszt­metszetű falmegerősítés a kereszt-, csillag-, hálóboltozat oldalnyomásának felvételére. A ->■ támívek támaszaként csarnoktemplomok­­nál és teremtemplomoknál a főhajó, bazilikális elrendezésnél a mellékhajók külső oldala mentén helyezkedik el. Kezdetben egyszerű, később fiatornyokkal díszítették. A fiator­nyok egyúttal a statikai leterhelés funkcióját is betöltik. A gyakran lépcsős felépítésű, a fokokat rézsűs vízvezető párkányok hidal­ják át. Tanagra: görög város Boiótiában, amelyet az 1873-tól 1889-ig kiásott temetőben talált nagy mennyiségű ókori terrakotta szobrocs­ka tett híressé. Erről a lelőhelyről nevezték el az i. e. 4. sz. második felében virágzó görög terrakottaszobrászat alkotásait ^-figuráknak. — írod. G. Kleiner: Tanagrafiguren. Berlin, 1942. Tandor Ottó (Nagykanizsa, 1852. jan. 28. —Balatonfüred, 1913. jún. 12.): építész. Az ország középkori műemlékeinek fel­mérésében tevékeny részt vállalt. 1882-től Steindl Imre munkatársa, az Országház építésvezetője volt. Steindl halála után ő fejezte be az Országház építését. Vezette az ócsai templom restaurálását, rekonstruk­ciós terveket is készített hozzá, részt vett a jáki templom megújítási munkálataiban. 1895-től a műegyetemen a középítéstan tanára volt. A kőbányai plébániatemplom- 503 nak, Lechner Ödön alkotásának befejező munkálatait és belső kialakítását a főváros ^ra bízta. Tange Kenzo (Imabari, 1913. szept. 4.— ): a modern japán építészet nagy hatású alakja, a tokiói egyetem tanára. 1935-től 1938-ig a tokiói egyetemen tanult, majd K. Mayekawa irodájában dolgozott. 053 óta főleg középületek tervezésével fog­lalkozik. A tokiói városháza (1957) hatalmas komplexumán kívül az épülettípus számos változatát teremtette meg (1954: Shimizu; 1956: Kurayoshi; 1958: Imabari; i960: Kurashik stb.). Munkásságából kiemelkedik a hiroshimai Béke-palota együttese (másokkal együtt), a tokiói Tsuda-kollégium könyvtára, a numarui nyomda, a tokiói virágkötészeti művészeti iskola épülete stb. Le Corbusier törekvéseihez kapcsolódó művészete erősen hat a fiatalabb japán építészekre. Nagy Ildikó Tanguy, Julien (1825—94): francia mű­pártoló. apó, aki kis boltjában a Mont­­martre-on festékkel és japán metszetekkel kereskedett, s barátainak, az akkor még is­meretlen Monet-плк, Sis/ey-nek, Cézanne­­nak, Van Goghnnk stb. képeit is árusí­totta. Közismert Van Gogh róla festett portréja, amelynek hátterében japán fa­metszetek láthatók (Stavros Niarchos-gyűjte­­mény). Tanagra-figura (Párizs, Louvre)

Next