Zsilka Tibor: Stilisztika és statisztika (Budapest, 1974)

Mérések a szöveg fonetikai, ritmikai és morfológiai szintjén

alávetni a magyar jambusi és trocheusi verselés időmértékes voltát. Megállapítot­tuk, hogy a költemények versmértékét az utolsó előtti szótag alapján lehet identifi­kálni, amely a metrum szabta követelményeknek a vizsgált költeményekben min­dig eleget tesz. Eszerint hogyha jambusversben az utolsó előtti szótag páros, akkor ez következetesen hosszú, a trocheusi sorban viszont rövid. Ellenben ha az utolsó előtti szótag páratlan, akkor ez jambusversben mindig rövid, trocheusi sorban vi­szont hosszú. A szótagtípus vizsgálata arra derített fényt, hogy a KVK szótag a leggyakoribb szótagunk. Frekvenciája az expresszívebb költeményekben emelkedik (József Atti­la). A rövidebb, ritmusosabb versekben e szótag előfordulása némileg csökken. A szóhosszúság a magyar költészetben is a szöveg zeneiségének és ritmusosságá­nak a függvénye. A költői szövegek depoetizálása a XX. században azt eredménye­zi, hogy a szavak átlagos hosszúsága állandóan növekszik. Ugyanakkor érdekes, hogy azoknak a költeményeknek az entrópiája szélsőséges értékű, amelyek ritmikai­­lag vagy nagyon relevánsak, vagy a hagyományos ritmust felbontják, semmibe ve­szik. Mindkét esetben a szöveg szokatlan struktúrája okozza, hogy szervezetlenség­gel, a feltételezett "normától" való elhajlással van dolgunk. Hasonló következtetést vonhatunk le a szabad vers átlagos sorhosszúságának eredményei alapján is. A fel­felé vagy lefelé való nagyfokú eltérések közvetlenül mutatják a szöveg strukturált­ságának váratlan voltát. Hogyha a variabilitás nagyon alacsony, akkor a sorhosszú­ság következetes rekurrenciáját tapasztaljuk még abban az esetben is, amikor az átlag fölöttébb magas (pl. Mesteremberek). Magasabb variabilitás esetén viszont a költői szöveg funkcionális depoetizálásának a törekvése nyilvánul meg, vagyis a költői struktúra innovációja, kompozíciójának, versrendszerének aktualizálása. Ez a költői nyelv innoválódásának a módja, egyik lehetősége. Ami a szófajok matematikai elemzését illeti, vizsgálataink a XX. századi köl­tészet egyféle statisztikai modelljének a megszerkesztéséhez vezetnek. Noha ered­ményeink kisebb korpusz felmérésére épülnek, mégis kiindulhatunk belőlük, hogy­ha egy meghatározott költemény morfológiai összetevőit akarjuk megvizsgálni. Főleg akkor, ha a stílus mibenlétét a szöveg alkotóelemeinek egyedi disztribúció­jából magyarázzuk. Ennek következtében a modelltől való jelentősebb eltérések­nek jelezniük kell a szerző vagy a költemény stílusának funkcionálását, funkcioná­lis "irányulását". Például a melléknevek magas százalékaránya egzakt bizonyíték arra, hogy nemcsak Tóth Árpád, hanem Weöres Sándor költeményei is impresszio­nista hangvételűek. Ez azt jelenti, hogy a matematikai eredmények elméletileg is igazolják mindazt, amit ugyan intuitíve is érzünk vagy éppenséggel csak feltéte­lezünk, de megfelelő tudományos érvek híján meggyőzően bizonyítani nem tu­dunk. Ennélfogva a statisztika megfelelő bizonyítékokat bocsáthat rendelkezésünk­re. Ezért tekintjük a statisztikai módszert gyümölcsözőnek az irodalomtudomány és a stilisztika számára. 75

Next