András Edit: Kulturális átöltözés. Művészet a szocializmus romjain (Budapest, 2009)

II. Trendek és jelenségek az ezredforduló hazai színterén

II. TRENDEK ÉS JELENSÉGEK AZ EZREDFORDULÓ HAZAI SZÍNTERÉN BAGLYAS ERIKA: Száz lepedő, 2004, performansz, fotódokumentáció tetlen, kifejezhetetlen természetét. Ezen csak narrációvá alakítással, és az élmények meg­osztásával lehet változtatni.30 Imre Mariann munkája Martha Rosier A konyha szemiotikája (1975) című videójára, Mona Hatoum fenyegető, fegyverszerű konyhai tárgyaira emlékeztet. Ez a törölköző is egyszerre ismerős és idegen: megidézi ugyan a magánszférát, az otthont, de nem nyújt biztonságot, hanem a családon belüli agresszivitásra, brutalitásra és a háztartásba zárt lét traumatizáló hatására utal. Baglyas Erika leszázalékolt rokkantnyugdíjas édesanyjának és a láthatatlan női munká­nak állított emléket Száz lepedő című performanszával és installációjával.31 Anyja állandó fizikai fájdalommal él együtt betegsége miatt, s összes idejét a háztartási munka és gyógyít­hatatlan beteg családtagjainak ápolása tölti ki. Tíz éve mossa az emberi ürülékkel, vizelettel áztatott, véres, gennyes lepedőket, ágyneműket, ruhákat. A heroikus férfimunka színhelyén, a Csepeli Fémmű óriási csarnokában kivetített videókon száz makulátlan, tiszta lepedőt mos ki feloldozásképpen, olyan irodalmi előképeket idézve, mint Ágnes asszony balladája, Petőfi Sándor Iluskája és József Attila mosónő anyja. 30 Ld. erről Bal—Crewe—Spitzer (eds.) 1998. 31 Csepeli Fémmű, 2004. nov. 18. Ld. még Keserű 2004. 156

Next