Benedek Katalin: Művészek és alkotások 2. (Budapest, 2007)

Régóta már, hogy zavarossá feszült világunkban félvállról vesszük az em­beri, művészeti értéket. Főként igaz ez saját, magyar értékeink sorsára. Nem ismerjük, nem őrizzük meg, hagyjuk elka­llódni... Különösen így bánunk képző-művészeti értékeinkkel, számos művészünkkel. Benedek Katalin ismeri ezt az állapotot. Következtetése azonban egyszerű, s ezt a kötetben foglalt írások mindegyikében nyomon követhetjük. Persze, ehhez a szerzőnek érzelmi és értelmi energiákat kell megmozgatnia. Honnan veszi ezt az energiát? Talán éppen írásainak témájá­ból: a műalkotásokból. A művészettörténész szerző ugyanis hoz­zálát a számontartott és az elfeledett, sőt, az egyenest sutba dobott értékek számba­vételéhez. Ritkán látogatott tájakra vezeti el az ol­vasót. Hiszen Kárpátalja például olyan, mintha nem is létezne a magyar képző­­művészeti élet térképén... Más írásokban évek, évtizedek óta nem emlegetett mű­vészek világához találunk: Nuridsány Zoltánhoz, Pituk Józsefhez vagy Járitz Józsához... Egy-egy ma élő, figyelemre méltó alkotó révén szellemi életünk egy­kori, valódi nagyságait hozza közelebb (Párkányi Raab Péter szobrával Balassi Bálintot), vagy bányássza elő a buta fele­dés mélyéről (mint Szabó György bronz­portréja kapcsán a nagytudású Karácso­nyi Jánost). És Benedek Katalin számára steril sirán­kozás helyett mindez feladat. A Művészek és alkotások második köte­tének lapjain is, a világ legtermészete­sebb módján, szinte kéz a kézben vezet elő elhunyt és élő magyar alkotókat. Kö­zösségük az 6 előadásában természetes együttlét: az érték élő ereje. Okkal süvít a panasz, hogy nem ismerjük, nem becsüljük eléggé képzőművészetün­ket. Ez a két kötet hozzájárul, hogy meg­­tehessük.

Next