Benedek Katalin: Művészek és alkotások 2. (Budapest, 2007)

„Festőnek tekintem, nem holmi festőnőnek…”

Véleménye szerint a természetelvű festé­szetben a rajz annyi, mint íróember számára a gondolat. Ezért a lényeges jegyeket hang­súlyozva, elhagyja a natura esetlegességeit. Mondanivalója következetesen ember- és természetközpontű volt. Az 1920-as évek végére már hagyományok­kal rendelkező expresszionizmus a közlés, a kifejezés intenzitásában érintette a festőt. Művészete egészén azonban a francia iskolá­zottság hagyott maradandó nyomot. Kifeje­zésmódjához és temperamentumához közel állt. Az a mértéktartás, ami még a Vadak munkáiban is fellelhető, számára hiányzott az expresszionizmusból. A kubizmus kellé­kei is felvillannak művein, ám kerülte a szer­kezetességet. A mesekönyvbe illő látványt nyújtó városka, Wertheim am Main újabb feltöltődést jelen­tett alkotói fantáziájának. Olajképeket, pasztelleket, rajzokat készített a domboldal­ról, várromról, a Tauber folyó partjáról. Ez a sajátos világ majd néhány évtizeddel később Szentendrén újraértelmeződik. E néhány év alkotói vallomásaival 1923-ban, a Helikon Galéria tárlatán ismerkedhettek meg az ér­deklődők. 1924-ben a művészházaspár hazatér Buda­pestre. Nyaranta kedvteléssel dolgoznak Nagybányán, télen Párizsban. A varázslatos bányavároska már 1918-ban feltárult Gráber Margit előtt, s akár férje, Perlrott Csaba Vil­mos, 6 is örök visszatérő lett. Érzékeny kolo­­rittal vitte vásznaira a Veresvízre vezető utat, a Zazar partját, ihletett szénrajzain a vidék táj­formái bukkannak elő: Zazar-parti házak, Nagybányai utca, Veresvíz, Nagybányai házak. „Azok közül a városok közül, ahol megfor­dultam, Nagybánya nőtt legjobban a szívem­hez. Sokszor feltűnik emlékezetemben a nagybányai halottak napja és a Kereszthegy tövében lévő temető a kék alkonyaiban, gyertyafényben... A hosszú estéket baráta­inkkal: Jándi Dávid, Korda Vince, a Mund házaspár, Kmettyék társaságában töltöttük.” Rendszeres párizsi látogatásai révén Cé­zanne és az akkori kortárs festők eredmé­nyeit, leszűrt tapasztalatait építette munkái­ba. Végzetes túlzásoktól, szélsőségektől mentes festői fegyelem és etikus alázat a művészet iránt: mindez ott rejtezik Gráber Margit talentumában. Ott, a „festészet fővá­rosában” úgy találta, hogy hazaérkezett. Itt készült városképrazjai előhírnökei az 1930- as évek eleji szentendrei munkáknak. Példa rá: Saint Étienne du Mont. „Az Hőtel Not­­re-Dame-ban vettünk ki szobát, szemben a templommal, ami férjem kedvenc festői té­mája volt. Rengeteg főiskola működött Pá­rizsban. Mielőtt bementünk a Dome kávé­házba, csekély összeg lefizetése ellenében valamelyikben aktot rajzoltam.” - meséli a tartalmas évekről. Czóbel Béla, Diener- Dénes Rudolf, Kmetty János és más jeles festők mellett József Attila is feltűnt aszta­luknál. A 22 éves költő modellt ült, „aki sze­génységét olyan könnyedén viselte, mint egy álruhás királyfi a rongyos köpenyét... Az arc­kép, amit abban az időben festettem róla, akkor nagyon hasonlított rá, bár a köztudat­ban egy egészen más külsejű Attila él. Ké­sőbb bajuszt növesztett, az arca megnyúlt és elszomorodott” - idézi fel a történetet. Gráber Margit Le Fauconnier iskolájában képezte magát és sokat dolgozott szabadon is, a Szajna-parton, elmerülve a párizsi utca színes forgatagában. A város levegője a leg­különbözőbb művészi áramlatoktól vibrált. О azonban Renoirt csodálta. 1926-ban, amikor Scheiber Hugóval, Szo-43

Next