Bibó István: Az európai politikai fejlődés értelme - Bibó István munkái 9. Centenáriumi sorozat (Budapest, 2012)
Három verselemzés
tett hamva, hogy jön ide a párom, akit mosolyogva várok, és hogy jön ide a hűség az üres űrben. Az egész kérdés szorosan összefügg a keresztény teológiának egy lényegileg ugyanezzel a problémájával, az isteni igazságosság, az isteni szeretet, és az emberi szabadság problémájával. A keresztény teológia ugyanis kötelességének tartotta, hogy az Istent az elképzelhető összes emberi tulajdonságok felső fokával ruházza fel. Az Isten tökéletes szeretet, az Isten mindenható, az Isten mindentudó, az Isten mindent előrelátó, az Isten abszolút igazságos és így tovább. Ezekkel a felsőfokokkal, melyek tulajdonképpen abszurdumok, mert ezeknek az összes tulajdonságoknak a mi valóságos tapasztalataink szerint csak úgy van értelme, ahogyan az emberi világban léteznek, vagyis korlátozott formájuk van. Mindegyiknek a felsőfokra való emelése egy csomó megoldatlan ellentmondást hoz létre. Ha az Isten végtelen szeretet, akkor hogy csinálhatja azt, hogy ő maga eldönti előre az emberek sorsát, azt előre látja, engedi az embereket elesni, elbukni, majd pedig végtelen igazságosságánál fogva rettenetes büntetésekkel sújtja őket. Ha ezt így elfogadjuk, ezeket a felsőfokokat, ez egy megoldatlan kérdés. Ezt szokták nevezni a hagyományos teológiában a teodicea problémájának, szorosan az isteni igazságosság problémájának, mert ott ugrik ki a felsőfokú igazságosságnál ennek az irrealitása. A feleletet az egész kérdésre - aki eddig valamennyire is kielégítő feleletet adott, az mind megrövidítette az Isten mindenhatóságát. Valamiképpen úgy, hogy először is rámutatott arra, hogy az Isten kötve van saját játékszabályaihoz. Ha egy adott játékszabály-rendszerben bocsátotta ki az embert ebbe a világba, akkor semmi értelme nincs, hogy ő közben megsajnálván, hol itt, hol ott, mindenféle imádságokkal kieszközölt csodákkal szakítsa meg azokat a feltételeket, amelyek között éppen az embernek igenis maga-magán segíteni és a világban előbbre jutni kell. S mindezt teljessé teszi a földreszállt Istenre, Jézusra való 309