Bodnár György: Párbeszéd az idővel. Válogatott tanulmányok, esszék, kritikák (Budapest, 2009)

Törvénykeresés

Az Advent története a XVI. és XVII. század fordulóján játszódik, abban az Angliában, amelynek életét a katolikus-üldözés határozza meg. Hőse egy titkos katolikus főúr, aki gyengének érzi magát a nyílt hitvalláshoz, sok-sok szorongás után mégis arra vállalko­zik, hogy felkeresse a korszak legkegyetlenebb bíráját. Segítséget akar tőle, tenni akar valamit, vagy csak a veszéllyel való játék pszichózisa vezeti? A kisregény nyitva hagyja a választ - „majd elválik” - annál pontosabban követi azonban a pszichózis kialakulását. Hőse örök készenlétben áll magával és a külvilággal szemben. Tudja, hogy a félelem kényszeríti alakoskodásra, de számol vele, hogy a sokáig alakoskodó becstelenné válik, s örökké figyeli belső birkózását, ki fog győzni benne, gyávasága, vagy ő. Közben pe­dig gyanakvó szállásadóját túlfizeti, sarokba szorítottan már-már lendületes vádbeszédbe kezd a katolikusok ellen, bőbeszédű hadarás keríti hatalmába, szorongva figyeli, hogy körülötte a társalgás élénksége már nem az igazi, azután a veszély szándékának szélére sodródva úgy érzi, rendeződtek belső erői, a választás bezáródása egy pillanatra véget vet szorongásainak, majd hirtelen kényszeres őszinteséggel bevallja, hogy katolikus. Pedig nem akar mártír lenni, szereti az életet, híven őrzi egykori békés párizsi emlékeit, arra vá­gyik, hogy a bosszúláncolat szakadjon meg végre, s szomorúan néz szét országában, ahol minden le van rongyolódva, mert lakói egyebet sem tudnak, mint gyűlölni és verekedni, már évszázadok óta. Ellenfele, a bírósági elnök bűnüldöző, mint Mészöly Miklós Saulusa, s a terror tör­vényének ugyanolyan magas intellektusú képviselője, mint a Jézus-hívőket bekerítő rab­binus. Nem is tagadja, hogy megrendelt perekben ítélkezik, de képességei annál kristá­lyosabbak, minél elidegenedettebbé válnak minden értéktől. Az életet nem sokra tartja, tudomásul veszi a halál mindenhatóságát, s azt a következtetést vonja le, amely majd visszájára fordítva megjelenik József Attila híres paradoxonában is: „Mihelyt letelik,... van-e a végén számadás, hogy meddig tartott az egész, s hogy ilyen volt-e, vagy olyan?” Félelem nélküli cinizmusának magaslatáról megvetően néz le csaholó társaira, s még ellenfeleinek javára is megengedi magának a fölény luxusát. Bíráskodását voltaképpen szertartásnak tekinti, s számára az élet is szép játék, ahova visszavonulhat. Nagy jelenete bírósági szobájában zajlik, ahol ellenfelének bemutatja borgyűjteményét. Mustrája va­lóságos esztéta tobzódás. S rafinált játékot űz kiszolgáltatottjaival is: egy jó tréfát akár fizetségnek is elfogad. E kegyetlen játéka oldja fel végül is a kisregény utolsó drámai pillanatát: ellenfele kényszeres önfeladását remek tréfaként fogadja. Vagy maga is be­menekül a tréfába? S mégsem oly mérhetetlen cinizmusának, pesszimizmusának és deka­dens esztétizmusának hideg kristálya? Hiszen korábban is elkomorult egy-egy pillanatra, amikor a szellemek megjelentek előtte, s fölényes halálmegvetése is szembesült olykor legalább a könnyű halál vágyával. Körülöttük pedig az Édes Annák tömege: „Ezek dolgoznak, mint az állatok, s már csak a korbács suhogására tudnak odafigyelni... Hajtják őket s ők az út keréknyomait s menetelő lábaikat figyelik -, mivelhogy ez a fő gondjuk! hogy a zökkenőknél ne nagyon üssék meg magukat, kikerüljenek egy követ, hogy a hámot meglazítsák feltört hátukon, vagy izzadtságukra egy kis szelet kapjanak... Eszméletük már alig is van talán: egész lé­tüket elkapta magával az időnek rohanó zuhataga.” A regény drámájának foglalata két nagy beszélgetés. Mindkettő alkalmat ad a külső és belső lélektani birkózás tárgyias-epikus megjelenítésére, de a pszichózis tüneteit nem emelheti ki a történet motívumainak szerepéből, s nem függetlenítheti a kauzális szem-268

Next