Bodnár György: Párbeszéd az idővel. Válogatott tanulmányok, esszék, kritikák (Budapest, 2009)

Törvénykeresés

a szerelmet keresi, hanem a magány elöl is menekül, melyet az istenek legkegyetlenebb és legérthetetlenebb büntetésének tart, s amikor megtalálja párját, megtalálja a világot is. Ennek egyáltalán nem mond ellent, hogy végül is a halál értelmes életszerepének kimon­dásával szerzi vissza szerelmesét az ámyékvilágból. „A halál istene vagy - mondja Járná­nak -, de a jog istene is, a rend istene is! Csodálatos, igazságtevő isten!... A te kezedben a jog, a rend, a világ megőrzött szépsége és igazsága... Miért félnek tőled?” Ez a gondolat, amely a stilizált mítoszban nyilván közvetlenebbül nyilatkozik meg, átminősíti korábbi szerelmi történeteit is. Azt bizonyítja, hogy az író nemcsak az analízis lehetőségeit és kockázatait mérte le, hanem egy minden korban újra és újra felbukkanó alapkérdésre is választ keresett. így lesz műveiben a szerelem mikrokozmosz: az egyén és a külvilág kü­lönbözőségének és egységének felmutatója. A novellisztikus esszé: az önminősítő élet műfaja A tájékozódás a műfajok áttörésére kényszerítette a kor esszéíróját is, de kitörési iránya a tudomány és a szociológia éppúgy lehetett, mint a novella. Illés Endre ez utóbbi ki­törési irányt választotta. Móricz-emlékeinek felidézésekor írta: „Az emberi kapcsolatok legtöbbször megkásásodnak vagy megecetesednek. De a találkozásokban nincs semmi romlandó, talán csak ennyi kell, egy fénylő nyári nap, hogy megérezzük: az írás sohasem fejezheti ki teljesen az írót.” S ez a gondolat még sok helyen felbukkan esszégyüjtemé­­nyeiben. Kosztolányi úgy jelenik meg előttünk, mint aki a testi valóságidézés, a „kancsal emlékezés” érzéki élményeivel igyekszik felnyitni az olvasó előtt a halott írótárs élet­művét. Mikszáth tollbotlását, mely 10 évvel korábbra tette Tolnai Lajos halálának dátu­mát, Illés Endrének ilyen kommentárja követi: „Egy tolihiba milyen híven tükrözi ezt az életet - töményebb ízzel alig lehetne idézni. Mennyire benne van a minden kellemetlent azonnal elhessegető, türelmetlen magyar millennium - nem kívánja hallani prófétáját.” A Nagy Lajos-tanulmányban pedig már közvetlenül szóló gondolat támogatja egyre ha­tározottabb esszéírói magatartását: „az elvi tanulmányt és az emlékezést... nem szembe­fordítani kell egymással. A kettőt közös csatarendbe is lehet állítani... Mert kell-e írnom a közhelyet: az elvi tanulmány írója nem Toricelli-ürben dolgozik. Neki is levegőre, oxi­génre van szüksége: a valóságra, sok-sok adatra, tényekre, s még arra a továbbhullám­­zásra is, amit a kortársak élményének nevezhetünk; csak így juthat el egy-egy jelenség lényegéhez, ahhoz az igazhoz, amelyről József Attila írt.” Ezekben a töredékekben önnön kritikusi törekvéseit is jellemezte. Esszéinek és tanul­mányainak nagy részében {Krétarajzok, 1957; Gellérthegyi éjszakák, 1965; Arnyékrajzok, 1972) novellái, drámái felől nézzük az esszékötetek darabjait: közös bennük a pontos, arányos szerkesztés, az elementáris szenvedélyek intellektuális fegyelmezése, a lélektani érdeklődés feltűnően nagy szerepe, s az a szinte klasszicizáló szándék, amely átszűri a különböző modern írói törekvések hatását. A legszigorúbb szerkesztést kívánó műfajok - a novella, a dráma - mestere alapállásának megváltoztatása nélkül fordíthatta tekinte­tét az élet tájairól a művészet világa felé. Diákvárosát, Lőcsét idéző írása -A tölgyerdőre épült város - azonos joggal szerepelhet esszéköteteiben és novellagyűjteményeiben: kris­tályos levegőjű, könnyed vonalú rajz: képi hatása éppolyan élő, mint gondolati izgalma. Ami novelláit és drámáit fegyelmezetté teszi, esszéiben különös feszültséget teremt. 316

Next