Bodnár György: Párbeszéd az idővel. Válogatott tanulmányok, esszék, kritikák (Budapest, 2009)

Törvénykeresés

kétkarú földi ember módjára akar visszavágni, kénytelen felismerni, hogy a földi világ megelőzte: amit ő tiszta igazságtevésnek szánt, az valójában egy kétkarú kicsinyes bosz­­szúja volt. Töretlen ez a gondolatmenet még akkor is, ha a gyermekek kegyetlen játéka túlzottan is átlátszó, s ha a férj részvétele benne lélektanilag indokolatlan. A Zsuzsa-no­vellák, a Hamisjátékosok és az Andris kísérletsorozatára emlékeztet, amelyben az író a leleplező kísérlettől a kísérletező leleplezéséig, s magának a kegyetlen kísérletnek az elítéléséig jut el. A drámaíró Illés Endre felszabadulás utáni igazi fordulata az 1949-es Hazugok. A ha­zugság itt már nem morális téma, de nem is a plusz-mínusz-értékek összetevője. A. Hazugok hősei köznapian hazugok, akik kényelemből és önérdekből leplezik a családfő előtt, hogy egy zsaroló bemocskolta. Illés Endre pontosan fogalmaz, amikor kiemeli: „Játékom leg­fontosabb mondata: „Hallgatni kell, fiam. Amiről hallgatunk, az nincs is’.” E pontos ki­emeléssel azonban minősítette is darabját, amely valóban fontos kortünetet írt le, szenve­déllyel támadta a polgári hipokrízist, de egyben el is ejtette a Méreg hazugság-elemzését. A Hazugok tehát azt bizonyítja, hogy Illés Endre élő reflexekkel fogadta a korforduló változásait, de etikai gondolatmenetének és társadalmi analízisének művészi integráció­jában még félúton volt. A várható bonyolult alkotási folyamatot azonban aligha tudjuk rekonstruálni, mert az ötvenes évek dogmatizmusa - akárcsak szépprózájában - szín­házában is kényszerű szünetet idézett elő. Amikor 1959-ben újra színpadra lépett, már egy teljesen átalakult világ vette körül. Épen maradt reflexeinek elsődleges bizonyítéka új drámáinak megváltozott szociológiája. A villák, kastélyok, vadászatok és teniszpartik helyét elfoglalták a lakótelepi enteriőrök, a vállalati irodák, a balatoni kirándulások és a baráti összejövetelek. Nyilvánvaló azonban, hogy ezekkel az elsődleges bizonyítékokkal nem elégedhetünk meg, hiszen a szociológiai motívumok átalakulása csupán a díszletek cseréjével azonos. Az új dráma felhalmozódásának igazi bizonyítéka az etikai gondolat­­menet folytatása, az új erkölcsi problémák felfedezése. Úgy látszik, Illés Endre kényszerű színházi szünetében is tovább gondolta drámáit, mert újraindulásának első színpadi meg­nyilatkozása, az 1959-es Türelmetlen szeretők azonnal egységben mutatja be az etikai és társadalmi analízist, a szociológiai díszletek és a belső dráma átalakulását. Hősei helyüket kereső, mai fiatal értelmiségiek, akik a korforduló utáni konszolidáció legnehezebb pró­bája előtt állnak. Próbájuk a türelem, s bűnük és tragédiájuk forrása pedig a türelmet­lenség. De vajon csupán bűnük-e? Az önelemző író cáfolja ezt, s éppen a Türelmetlen szeretők kommentárjában fejti ki teóriáját a plusz-mínusz értékekről: „Türelmetlenség, tépőfog, önzés, közöny - mindez darabjaimnak csak egyik fele. Mi a másik fele? A mate­matika ismer olyan mennyiségeket, amelyek elé kettős értékeket ír: pluszt és mínuszt... A türelmetlenség felemelő szárny is, és ez a mai fiatalság magasabbra jutott, mint az előző nemzedékek fiataljai. Persze azt is hozzátettem, hogy a türelmetlenség zsákutcába is ker­getheti a fiatalokat, és ez nem bírálat - ez figyelmeztetés volt.” íme, megint egy kettős­ség, amelynek kifejezése a dráma legizgalmasabb mozzanata és legösszetettebb értéke. A bírálat és figyelmeztetés fogalmi megkülönböztetése csak messziről utalhat arra a vá­laszra, amit maga a dráma ad. A Türelmetlen szeretők hőseinek plusz-mínusz értékű bűne ugyanis voltaképpen az erkölcsi maximalizmus, az érzelmi meg nem alkuvás olyan foka, amely már légüres térbe vezet. Konfliktusuk feloldódása pedig egy földi huma­nizmus, amelyet a végszavakban idézett József Attila-verssornak már csak össze kell foglalnia: „Aki halandó, csak halandót szerethet halhatatlanul.” E gondolatmenet írói 325

Next