Bodnár György: Párbeszéd az idővel. Válogatott tanulmányok, esszék, kritikák (Budapest, 2009)

Az esszéíró nemzedék

nemű korízlés meghatározói: a mü előtti alázat, vagyis az egyéniségkultusz tagadása; a komponáló szigor: „a mű belülről kifelé determinált jellege”; s a szükségesre szorítkozó egyszerűség. Mindaz tehát, amivel Erdélyi József, Szabó Lőrinc és Illyés Gyula - a Nyugat nagy lírája után is - újat tudott teremteni, s ami József Attila szocialista klasszicizmusában teljesedett ki. A szemléletváltozás feltűnő következménye a kritika műfajainak kivirágzása. Ha egy korban az önkifejezés és az átélés vágyát felülmúlja az ítélkezés hivatástudata, e kor szükségképpen vonzódik azokhoz a formákhoz, melyekben a gondolat közvetlenül nyi­latkozik meg. E változásnak legalább a tüneteire a kortársak is felfigyeltek. Németh László szerint a háború utáni magyar irodalomnak több a stratégája, mint a katonája. Komlós Aladár úgy véli, hogy az esszé már-már elnyeli az összes többi műfajokat: „Amint a há­ború előtt a lirai vers volt az uralkodó műfaj, mely még a prózát is a maga képére terem­tette, úgy ma gyakran még a vers és a regény álarca mögött is tanulmányra bukkanunk.” A történelmi távlat sem kisebbítette e kor kritikus- és esszéíró-nemzedékének szerepét. Elég a legjelentősebbekre utalni. Ebben a korban bontakozott ki Gyergyai Albert és Kom­lós Aladár, ez indította el Halász Gábort és Szerb Antalt, Németh Lászlót és Féja Gézát, Cs. Szabó Lászlót, Fejtő Ferencet és Ignotus Pált, ez vezette el a szocialista kritikához Bálint Györgyöt, s ez teremtette meg az érett marxista esszét és irodalomtudományt: Lu­kács György és Révai József művét. Pedig a kritikát és esszét is művelő szépírókról nem is szóltunk, holott József Attila, Illyés Gyula és sokan mások legalább olyan tudással és judíciummal szóltak bele az irodalmi Ítélkezésbe, mint „hivatásos” pályatársaik. S az iro­dalom „szaktudományát” sem mellőzhetjük, hiszen a szellemtörténeti iskola - minden ellentmondásával együtt is - termékenyebben művelte az irodalomtörténetet, mint a kor nacionalista pozitivizmusa. A kor folyóirat-irodalma is virágzó képet mutat. A Nyugat a két világháború között már nemcsak szórványos kísérletekkel övezve állt szemben a hivatalos irodalommal. A mozgalom újabb nemzedékei saját műhelyeiket is igyekeztek megteremteni, s bár az új ízlés jogaiért harcoltak, a haladó magyar irodalom közös frontját erősítették (Pandora, Szép Szó, Apolló, Ezüstkor). Megszülettek az elkötelezett irodalom fórumai: a szocialista Korunk, a 100%, a Gondolat, a moszkvai Új Hang, a népi irányú Válasz és a Kelet Népe. A magyar kritika-és esszéirodalom heroikus egyéni vállalkozása Németh László Tanú-'yd. Az irodalomtörténetírásnak a pécsi Minerva igyekezett új utat tömi. Ez - a szegedi Szép ha­lom-mai és a Debreceni Szemlé-ve 1 együtt - a vidéki kulturális központok megizmosodá­sát is jelzi. A kor intellektuális szelleme áthatotta a konzervatív szemléket is: a Napkelet és a Magyar Szemle azt bizonyítja, hogy az uralkodó ideológia felismerte az új törekvések kategorikus elutasításának hatástalanságát, a klasszikus eszmények vonzóerejét, s nagy­vonalú, olykor objektiv érveléssel igyekezett dinamikussá tenni a konzervatív szemléle­tet. A vallásos folyóiratokban is feltűnt a modem gondolatok asszimilálásának kísérlete: a Protestáns Szemle és a Vigília számos ponton érintkezik az új esztétikai és világnézeti irányzatokkal. A korszak végén pedig megindul a Magyar Csillag, a Nyugat örököse, mely a kor legjobb magyar írói szándékainak egyesítését tűzte ki céljául. Az ízlésváltozás tehát valóban csak egy láncreakció kezdete vagy leginkább megfi­gyelhető mozzanata volt. Az átalakulás lényegi: az egész magyar kritika képe átrendező­dött; az irodalmi viták mögött a kor világnézeti létkérdései húzódnak meg. 384

Next