Botka Ferenc: Déry Tibor és Berlin. A szemtől szembe és forrásvidéke - Irodalomtörténeti füzetek 134. (Budapest, 1994)

József Attila-párhuzamok

A magatartás ismerős, s nemcsak a Téglás Ferenc-féle vá­laszból a költő jó szándékú — s néhol talán kissé tudákosan okoskodó — vitairatára. Ez a szektás és ultrabalos hangvé­tel már magán viseli a későbbi diktatórikus irányítás minden lényeges elemét.171 S hogy mindez nem csupán „ösztönös” leképezéssel keletke­zett, hogy Déry maga is koncepciózusán és kritikusan tekintett erre a jelenségre, azt a trilógia egy másik kommunista sze­replőjének, az utóbb meggyilkolt Fabriciusnak néhány elejtett megjegyzéséből is kitetszik. „Felszáll az elméletre — mondja ez Ernsztről Hildának — s aztán ottragad... Túlbecsüli az erejét, s ezért nem tud meghátrálni, amikor szükség volna rá... Személyes varázsával hat az emberekre, s nem az igazságával.” (91—92.) Megdöbbentő látlelet. A későbbi személyi kultusz hány prominens képviselőjének a személyiségvázlata lehetne? S még egy vonatkozás, amely viszont József Attilát érin­ti, méghozzá egészen közelről. Germonról, a „neuraszténiás forradalmár”-ról van szó, az álmodozóról, a javíthatatlan szerel­mesről, akit Ilon éppen ezért nem enged a maga közelébe. Akit Ernszt a forradalom tehertételének tekint, s cinikusan így jel­lemez: a „Germonok kísértetek között járnak, minden lépésük a valóság felé csalódás, s csődöt mondanak, ha eloszlik a köd. Aki reménytelenül szerelmes, ...az nem is akarja megkapni a nőt, mert nem is a nőt szereti, hanem a kísértetet a ködben...” (20.) Véletlen lenne ez a jellemzés? Úgy véljük, nem. S azt is bizonyosra vesszük, hogy nem a berlini élmények párlatából formálódott. Gondolati indítékát ott olvashatjuk a József Attila szerkesztette Valóság első és utolsó számában. Az 1932 júniu­sában megjelent lap nyitó cikke az Egyéniség és valóság címet viseli.172 Meglehetősen bonyolult, helyenként szinte skolasztikus érveléssel szól a társadalom és az egyén, a forradalmi mozga­lom és az egyén kapcsolatairól, továbbá a neurózis társadalmi okairól, feloldásának lehetőségeiről, s arról, hogy a „neuró­zis és forradalmárság igen sűrűn össze is szövődik”. (Ernszt „jellemzésére” visszautalva: a cikk „érthetőbb” részében ar­ról is olvashatunk, hogy a neurotikus nemileg is képtelen a kapcsolatteremtésre...) 74

Next