Dénes Iván Zoltán (szerk.): Bibó 100. Recepciók, értelmezések, alkalmazási kísérletek - Eszmetörténeti könyvtár 17. (Budapest, 2012)

III. Értelmezések és alkalmazási kísérletek

ahhoz a kijelentéshez, hogy Isten nem is avatkozhat bele a létezés alap­­feltételeibe, hiszen „kötve van saját játékszabályaihoz".22 Már ez a néhány mondat szoros közösséget mutat az embernek Krisztus által megvilágított helyzete leírásával, amit Az európai társada­lomfejlődés értelme elején bemutatott Krisztus-kép részleteként olvasunk. Krisztus szerint, mondja Bibó, a hit „az emberi lélek rejtett képessé­geiben való gyermeki bizalom, azoknak a fölkeltésére való képességet jelenti".23 Nem Isten lép közbe az emberért a szabályok ellenére, hanem az ember képes arra, hogy a képességeiben Istentől kapott szabályokat felismerve és betöltve, lábra álljon. A következő lépésben Bibó elszakad a költeménytől, nem tér vissza a teodícea problémájához sem, hanem saját főtémája gondolatmene­tét követve, szinte megismétli (vagy megelőlegezi, nem tudjuk, melyik szöveg született előbb) a Krisztus-képbe foglaltak teológiailag legfon­tosabb gondolatát. „Rendkívüli jelentősége van annak, hogy a nyugati kereszténység egy rendkívül körmönfont, de éppen az Istennek ezt az emberrel azonos voltát megőrző formáját tartotta meg hivatalos álláspont­ként, mert azt mondja, hogy Jézus tökéletes Isten és tökéletes em­ber egyszerre. Amiben az is benne foglaltatik, ami ebben a kérdés szempontjából döntő, hogy Isten ismeri a mi kínjainkat."24 Azaz Jézus, a valóságos Isten és valóságos ember, úgy teremti meg Isten és az ember között a kapcsolatot, hogy az embernek nem kell elhagynia 22 Uo. 23 Bibó István, 1986. III. 20. 24 Bibó István: Három verselemzés, 342-343. Az európai társadalomfejlődés értelme Krisztus-képében ugyanezt így olvassuk: „...ha tudomásul vesszük, hogy [Jézus feltámadása után, - Cs.A.] a tanítványok lelkiállapotában és az adott kulturális környezetben Krisztus Istenné emelése elkerülhetetlen fejlemény volt, akkor el kell ismernünk, hogy Pál apostol volt az, aki Krisztus istenségének olyan fogal­mazást adott, amelyben a Krisztus teljes emberi volta sértetlenül benne maradt, és aztán utóbb a Szentháromság körüli vitákban is végül az az álláspont maradt fölül, amelyik mindennemű koncesszió nélkül fenntartotta Krisztus teljes emberi mivoltát. Ez igen jelentős a továbbiakra nézve, mert a keresztény vallás átélői szá­mára azt az alapvető élményt jelenti, hogy Isten ismeri a mi kínjainkat, és a terhelt emberi állapotunkból való kilépéshez egy tökéletesen velünk egyszövetű emberi személyiséggel kell kapcsolatba lépni." Bibó István, 1986. III. 22. 506

Next