Dénes Iván Zoltán (szerk.): Bibó 100. Recepciók, értelmezések, alkalmazási kísérletek - Eszmetörténeti könyvtár 17. (Budapest, 2012)

III. Értelmezések és alkalmazási kísérletek

elemzése során megkezdett főtémát, az erőszak kihívására adható vá­lasz témáját, de egy fontos ponton ki is bővíti azt. Illyés Gyula bére­sei tragikus alakok: nem látszik, hogy volna lehetőségük jól választani a népi vallásosság által ajánlott „kis édes" Jézus, és a megváltó erőszak mítoszának hódoló Séta Pista rossz alternatívájával szemben. Mind a kettőben csalódtak, s a költő még csak nem is sejteti, hogy eljutottak-e odáig, hogy a „ki segít?" kérdésére a választ magukban keressék. Ezt a lépést a költő és az elemző az olvasóra bízza. József Attila viszont már elindul ebbe az irányba, a „lesz még erő lábra állni bennem" és a pár iránti hűség erejébe vetett bizalom érzékeltet valamit abból, hogy a kér­désre önmagában is keresi a választ. Ez a motívum jelenik meg sokkal konkrétabban és hangsúlyosabban a harmadik versben, Radnóti Miklós költeményében. Sem emlék, sem varázslat Mielőtt megvizsgáljuk, hogy mire talált rá Bibó István Radnóti Miklós versében, három előre bocsátott megjegyzést fogalmazok meg. Első: Radnóti Miklós költészetének egészére jellemző az erőszak folyamatos, intenzív és a részletek iránt is érzékeny reflexiója. Ez a ref­lexió kiterjed a szerelmi kapcsolataiban megjelenő erőszakra, az anya- és testvérgyilkosságot beképzelő önvádra, amellyel szemben végül si­keresen megvédte magát, arra az erőszak-spirálra, amibe kora magyar társadalma belecsúszott, sokak növekvő fenyegetettségére, s a saját személyes fenyegetettségére is. Ebben a reflexióban szinte tapinthatóvá válik annak az ismerete, hogy az erőszak forrása a rivalizálás, a rivali­zálás gyökere pedig az utánzás, amelynek során az ember, hogy meg­szerezze azt, ami a másiké, utánozza a másikat abban, ahogyan a má­sik vágyakozik céljai után. De megszületik az a felismerés is, hogy az erőszak spiráljába vonzó rivalizálás gyógyítható, a másikat kiszorítani igyekvő utánzás helyét átveheti a gyilkos vágyakozást kordában tartó, a másiknak nem pusztulását kívánó, hanem életét szolgáló utánzás. En­nek a reflexiónak az egyik gondolati és formai csúcspontja a Bibó által elemzésre kiválasztott vers. Második: az elemzés nem magában áll, hanem szerves folytatása az első és a második vers elemzésének. Amit korábban Bibó elmond, de itt nem ismétel meg, az a Radnóti vers értelmezése során is figyelembe veendő. 508

Next