Frücht László et al.: Tanulási készség tréning serdülők számára - Iskolapszichológia 14. (Budapest, 2005)

Szitó Imre: Tanulási készségfejlesztés tanítási órán

3. Példák a személyessé tételre: a) Amikor a gyerekek valamilyen költő életrajzát tanulják, pl. József Attila Curriculum vitae c. önéletírását, akkor a személyessé tétel növelése érdekében a tanulóktól azt kérjük, hogy rajzoljanak egy üres papírlapra egy ferde, emelkedő vonalat, amely az életük hala­dását jelképezi. A vonal kezdetére jelöljék be a születést, majd a to­vábbi részekre életük fontosabb eseményeit. A munkát áttekintve elmondható, hogy a tanulók igen változatosan és személyre szólóan oldották meg a feladatot. Magyar tanárukkal közölték ez alkalom­mal - az életvonal segítségével - olyan intim életeseményeket, amelyek miatt még mindig fájdalmat éreznek (nagyszülő halála, balesetek, szülők válása), vagy amelyek épp örömteliek (első sze­relem, az első csók). b) Nagy Lajos Vitetem a kofferom c. novellafeldolgozásánál a gye­rekek arra keresnek saját élményt, milyen helyzetek okoznak vagy okozhatnak nekik szégyenkezést, zavart. c) Sánta Ferenc Kicsik és nagyok c. műve feldolgozásakor a gyerme­kek maguk írtak le és játszottak el néhány mozzanatból álló családi konfliktust, ami saját családjukban megtörtént. Kognitív összetevők 4. A tanulási stílusok vizsgálatánál tapasztalt magas vizualitás iránti igényt a szövegekhez történő ábrák készítésének és a jegyzetelésnek a tanításával kívántuk kielégíteni. Az ábrakészítés tartalmát az óra té­májaként meghatározott irodalmi, illetve nyelvtani anyag szolgáltatta. Az ábrák típusát - pókábra, faábra, folyamatábra és más tetszőleges ábrák, egyedi ízlésnek megfelelő vizuális alakzatok - kezdetben a ta­nár mutatta be. Később azonban a gyerekek kapták feladatként, hogy az órán szerzett információkat önmaguk foglalják ábrába, ami tetsző­leges formát ölthet. Ezekben a példákban a bruneri értelemben vett három típusú leképezés egyaránt jelen van. 70

Next